NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 februari, 2012
Skrivet av: Åsa Lennmark skrivet 2012-02-14, 19:44
Skulle behöva lite hjälp av er erfarna släktforskare, för att kunna komma vidare.
 
Johan Elias Norman d. 1759-01-18 i Klara, Stockholm, Hovförgyllare var min morfars farfars farfars far.
Undrar om någon stött på honom i sin forskning före 1755-07-31, då han gifte sig med Brigitta Sopia Reinich i Nikolaj, Stockholm. Brigitta Sophia borgmästardotter till Lorens Bachman i Sundsvall och var syskonbarn till Anders Nordencranz, nationalekonom och författare.
 
Jag kan inte hitta honom någon stans så jag har letat ute i landet i stället.
Har där stött på en Johan Norman, borgare i Sundsvall och Hedemora och glasförare. Hans far hette Elias Norman och var häktmakare och mässingssmed, borgare i Sundsvall och Sigtuna. Han gifte sig i Söderala(X) 1742-07-11 med Gloria Andersdotter Malm, varefter paret sedan flyttade tillbaka till Sundsvall.
Vad jag förstår så tillhörde både Johan Norman och Gloria resandesläkter. Jag har också läst att många glasförare gick över till andra arbeten.
 
Hittade detta på Anbytarforum:
Johan Norman tog ut pass tilsammans med hustrun (Gloria Malm?) i Jönköpings landskansli den 21 juni 1755 för att resa med glas från Limmareds glasbruk i Jönköpings, Falu och Gävleborgs län. Johan Norman kallas glashandlare och borgare i Hedemora. Passet, som finns bevarat i Gävleborgs landskansli DVIII:1, är påskrivet i Västerås landskansli den 21 juli samma år.
 
Men det kan inte ha varit Gloria Malm som följde med eftersom hon dog redan 1748 i Sundsvall. Allså måste han haft en annan fru?
 
Nu undrar jag kan det handla om samme man? Har han haft två liv.
Någon av er som sett något som gör att det kanske går att koppla ihop dessa två män till en och samma.
Tråkigt nog så finns det inte många böcker kvar i Sundsvall, efter alla rysshärjningar.
 
Hoppas på någon av er.