NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 februari, 2012
Skrivet av: Lena Grip skrivet 2009-12-29, 19:40
Ulrica Ericsdotter Andersson Norman/Norrman 18260626 - 1911-03-12
 
Är det någon som kan hjälpa mig att lokalisera födelseorten, vad modern hette samt varifrån namnet Norman/Norrman kommer ifrån för min mormors mormor Ulrica Ericsdotter född 1826-06-26 och död i Malmö 1911-03-12 och begraven i Norra Solberga?
 
Jag har lyckats följa henne baklänges från sin död och fram tills hon är 17 år och där tar det stopp. I kyrkböckerna från Norra Solberga står det att hon är född i Jönköping och i Jönköping står det att hon är född i Bottnaryd, men hon finns inte med i några av dessa församlingars födelseböcker. I tonåren får Ulrica heta Ericsdotter i efternamn och jag hittar henne i Sofia församling i Jönköping boendes ihop med två systrar och fadern, änklingen och arbetskarlen Eric Andersson, född 1792 i Skarstad. Fadern dör och systrarna är överstrukna utan någon kommentar. Ulrica själv flyttar till Slottsförsamlingen i Jönköping där hon arbetar som piga. Några år senare, när Ulrica flyttar lite fram- och tillbaka mellan Hjo, Jönköping, Fågelås och Fröjered, heter hon ibland Andersson eller Andersson Norman/Norman. Hon gifter sig med Jan Peter Johansson och bor i Fröjered några år och senare i livet köper de herrgården Grimsberg i Norra Solberga 1878. Under senare delen av Ulricas liv, står det i husförhörslängderna att hon är född Norman eller Norrman.
 
Om det är någon som känner till något om hennes barndom, är jag tacksam för svar.
Med vänlig hälsning  
Lena Grip