NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 februari, 2012
Skrivet av: Ingela Broström skrivet 2007-01-10, 20:08
Hej!
 
Jag undrar om någon har uppgifter om en tapetmakare eller tapetmålare Johan Norman, som dog i Stockholm den 1 juli 1807. Han var då 63 år gammal, och bör alltså ha varit född 1743 eller 1744. Han ägde stenhus i Gamla stan, men eftersom alla hans syskon enligt bouppteckningen bodde i Dalarna var han troligen född där. Kanske vid något järnbruk eftersom bröderna var bruksbokhållare och systrarna gifta med bruksanställda.  
 
Jag frågar om detta eftersom jag och min kollega Elisabet Stavenow-Hidemark just nu håller på att utforska en nyupptäckt samling av ett 30-tal tapeter av Norman - ett tämligen unikt fynd. Vi har dock kört fast när det gäller Normans biografi och skulle behöva hjälp för att komma vidare. Förhoppningsvis kommer vårt arbete att leda fram till en artikel eller uppsats längre fram. Vi har tidigare publicerat en bok om tapeter, Tapetboken, som kom ut på Byggförlaget 2004.
 
Vi skulle bli jätteglada om någon kan hjälpa oss att hitta en ledtråd. Eventuella släktingar till Norman på detta forum kan i gengäld få massor av uppgifter om hans verkstad och produktion av oss.