NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2012
Skrivet av: Nils Hård af Segerstad skrivet 2012-03-10, 22:43
Hej Anna!
Tack för uppgiften om Maria Phalléns dödsdata. I Leijonhufvud, Ny svensk släktbok, s 452 står ju att Maria levde vid makens död 1776, men det var tydligen fel - som så mycket annat i tryckta verk.
När det gäller Otto Nordwalls majestätsbrott, etc nöjer jag mig nog med det som finns i Birger Nordwalls arbete.
Den person som deponerat en Nordwall-utredning på GF utgick väl från uppgiften att Olof N skulle vara född i Gävle, tolkade kanske det som Gävle-trakten och tyckte väl att Valbo församling då kunde passa in, om man antog att Olof tog sitt efterrnamn efter Norra Valbo.
Jag tror inte man ska utgå från att Olof hade fin börd. Det finns nog många exempel på prästdöttrar som gift sig med fänrikar och liknande. Släktskapet med Svanhals låter spännande men återstår väl att bevisa.
Otto Nordwalls hustru hette Eva Elisabet Brostrand. Hon var dotter till en kronolänsman B, vars ursprung jag letat mycket efter utan framgång.
Olof är väl en av alla dessa personer som lämnar hemmet tidigt och flyttar långt bort och tar ett efternamn och som är väldigt svåra att spåra bakåt i tiden. Här har vi ju inte ens ett patronymikon.
Till slut en vild gissning beträffande namnet Otto. Kanske ville Olof hedra sin befälhavare Magnus Stenbock genom att ge sin andre son namn efter dennes fader Gustaf Otto Stenbock, riksråd och riksamiral och liksom sonen Magnus en känd danskdödare.
/Nils