NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2012
Skrivet av: Anna Tiderman skrivet 2012-03-10, 20:12
Hej!
Först en tidigare fråga som inte fick svar: Olof Nordwalls enka Maria Phallén dog 1767-03-08 i Väderstad, som framgår av bouppteckning: Göstrings häradsrätt FII:5 (1764-1767) Bild 248 / sid 489 (AID: v76676.b248.s489, NAD: SE/VALA/01536).
Per, jag undrar var du hittat Anders Perssons son Olof i Ytterhärde, jag använder Arikiv digital o det finns bara födelseb. från tidigast 1695 - det vore så tidsbesparande och trevligt om du ville vara snäll och klistra in länk. Självklart kan jag skicka domstolspappren från Ydre häradsrätt även till dig, eller annan intresserad läsare som vill ta del av målet mot kronolänsman Otto Nordwall.
Otto Nordwall var släkt med den adliga familjen Svanhals, med häradshövding Johan S gm Märtha Christina Gyllenståhl, adliga ätten 919, vars dotter Catrina gifter sig med Fältväbel Ögnelood och hennes syster Hedvig Ulrika med Fänrik Nils Hortulin. Väldigt stor andel av Olof Nordwalls ättlingar blir präster, ofta med hög rang, han blir själv gift med Maria Phallén vars härstamning rymmer prostar, riddare och adelspersoner nästan rätt igenom. Vi ska inte glömma att det var ett utpräglat klassamhälle, man gifte sig i enlighet med sin börd, och att då tänka att fänriken inte har en fin börd känns långsökt.  
Om han kom från Gävletrakten, skulle då det naturliga vara att bli volontär i Östergötlands Infanteriregemente, frågar jag som ännu inte vet mycket om den militära historien och indelningen?
MVH
Anna