NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2012
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2012-03-08, 15:52
Ja, nu är väl riksdagsman några snäpp högre än nämndeman.
Men jag förstår ingenting av denna diskussion. Vi har en, iofs sekundärkälla, nämligen Lewenhaupt, som påstår att Olof Nordwall är född i Gävle. Det kan man inte bortse ifrån om man inte har läst igenom alla de källhänvisningar han lämnat och på det sättet kan ifrågasätta Lewenhaupts uppgift.
Njurunda och Nolby är såvitt jag kan läsa mig till av ovanstående diskussion bara en spekulation, grundad på det faktum att fler släkter med namnet Nordwall härstammar därifrån. Vet någon hur många Nordvallsläkter det finns i Sverige? 100? Bland bara de elever som jag hittat i Härnösands trivialskola före 1800 finns ca sex släkter representerade, varav en från Nolby 3 i Njurunda. Ytterligare en finns från Krokvåg i Ragunda i studentmatrikeln. I Sundsvall verkar det finnas en urmakarsläkt. I Nordmaling en skomakarsläkt från Lögdeå. En annan släkt från Håknäs. En släkt från Gräta i Nora, en annan från Bredsätter i samma socken, i Gävle finns en från Mjällom i Nordingrå osv. Någon gång kan liknande funderingar ge ett resultat, men i detta fall så måste de som spekulerar vara ute på ett sidospår. Huvudspåret är Gävle.
Örnberg har en något annan uppgift än Lewenhaupt, Gävle eller Valbo. Och Ytterhärde ligger i Valbo, ca 10 km från Gävle.
Namnet Otto kan man lämna därhän i den här diskussionen. Att hitta en Olof Ottosson f 1690 med moder Margareta eller Karin någonstans i Sverige torde vara svårt. Jag betraktar Otto som en variant av Olof i detta fall. Med utgångspunkt från vad man vet, dvs Gävle eller Valbo, och den forskning som Erik Nordwall ägnat sig åt som stannade i en Anders Carlsson i Ön med son Olof född 16/2 hittade jag en Olof född en dag tidigare med far Anders Persson och moderns namn Karin Carlsdr (fanns i hfl) och efterfrågade därför barnens namn och de stämde. Visst kan sonen Anders ha fått namn efter morfar, men heter både morfar och farfar Anders kommer äldsta sonen ännu hellre att få det namnet.
I Nolby stämmer ingenting. Det närmaste är Nolby 3 med en Olof Olsson ohh Karin Jonsdr. Där borde det finna en son Olof men det finns ingen.
Olof Eriksson från Nolby 1 borde innebära att Nordwall har en son Erik och en dotter Sigrid men några sådana verkar inte finnas.