NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2012
Skrivet av: Anna Tiderman skrivet 2012-03-08, 01:53
Så trevligt att få igång den här tråden igen! Jag hittar Olof N i Östgöta ständiga infanteri till fots 1715-16 och tar gärna emot tolkningshjälp där: Östgöta regemente 236 (1715-1716) Bild 46 (AID: v65373.b46, NAD: SE/KrA/0023)På slutet står transporterad från Wadstena compagnie men är det Olof som kommit därifrån eller...  
Sökte i tidigare rullor utan resultat, troligen för att han deltog med Stenbock vid Gadenbusch och satt fången i Tönningen 1712-13, se:  
Krigskollegium Krigsmanshuskontoret D:1 (1730-1750) Bild 128 (AID: v33821.b128, NAD: SE/KrA/0014) Liggare över underhållssökande officerare.  
Hans barn bär namnen: Anders, Otto, Johan Magnus, Margareta Catharina, Carl, Christina Maria, Per (X2)och Fredrik, så där är lite att välja på! Han har afsked från 1719, gifter sig 1720 och bor på Storgården nr 1 i Vallsberg, Östergötland. Varför skulle han hamna i Östergötland om han kom från Gävle eller Njurunda? Problemet med Njurunda, Nohlby är också att därifrån kommer Jonas Nordvall, präst i Råneå, med sönerna Jonas Nordvall, präst i Överkalix och Vadstena - och Erik Nordvall, adlad Nordewall och pappa till en massa imponerande ingeniörskonst runt om i landet. Fadern till den äldre Jonas Nordvall är nämndeman Jonas Olofsson o hu Brita Jonsdotter, Nohlby, Njurunda och J. Olofsson är född 1680. Då borde Fänrik Olof Nordwall, som vi tror är född ca 1690, vara en bror? Så vitt jag hittat har nämndemannen två syskon: Johan o Mårten, inga fler funna. Av flera anledningar vill jag gärna tro som Birger Nordwall att det finns alla anledning antaga att vi är släkt med Nordwall från Njurunda.... Bland annat för att flera förnamn t ex Jonas,Thorborg mfl, finns kvar i min släkt, som jag vet härstammar från Fänrik Olof Nordwall i Östergötland. Men att tro är att inte veta och jag letar ännu, ska absolut pröva era tips och hoppas att fler skallar tänker bättre än en!  
Många hälsningar  
Anna