NULL Skriv ut sidan - Nordqvist / Nordkvist

Anbytarforum

Titel: Nordqvist / Nordkvist
Skrivet av: Gunnar Sjödin skrivet 2011-12-12, 20:13
Tack för all respons!  
 
Jo jag har sett att Maria verkar ha haft tre oäkta barn. Jag vet även att Maria bodde ihop med Karl August Jansson som ursprungligen kom från Lindesberg. Min far verkar ha uppfattat det som att han var pappa till Ernst men nu är han avskriven då jag funnit att han flyttar in till Luleå från Lindesberg vid samma tid som Ernst föds plus att Ernst kom att bära sin moders efternamn, vilket även min pappa så här i efterhand tycker är lite märkligt. Frågan blir då om anteckningen i husförhörsboken som Margareta lyckades tyda om att Maria Bor i qv. Vipan i Isak P.Nyströms stuga kan vara en ledtråd till att Isak skulle vara pappa till Ernst. För varför skriver prästen något sådant under anmärkningar, bör inte det indikera att prästen själv upplevde det som ovanligt? Det är givetvis spekulativt men om man skulle vilja kontrollera denna spekulation antar jag att man kan kolla i Isaks bouppteckning om det finns någon notering om utomäktenskapliga barn eller är den chansen minimal? Vet att han var gruvarbetare och avled 1926-01-03 i Gällivare, finns bouppteckningar tillgängliga i SVAR eller någon annan släktforskartjänst?
 
Mvh
 
Gunnar