NULL Skriv ut sidan - Mört

Anbytarforum

Titel: Mört
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2009-12-27, 08:22
Nej Leif, troligen finns inget samband mellan de båda Mörtsläkterna. Den släkt Stefan Simander skriver om härstammar från kh i Torsåker Mattias Olai som troligen härstammar från Hälsingland. Din ana Olof Pålsson härstammar från Själevad.
Stefan, Michaels hemsida hittar du på nätet. Där verkar han ha utrett sin frågetecken. Dock står det att Mattias Olai skulle vara son till Olof Pålsson, något som är obevisat. Uppgiften kommer liksom den om att Erik Matsson Mört skulle vara son till Mattias Olai från Rigmor Owen. Men nu upptäcker jag att enl Qvists Ådalen skulle Erik återköpt hemmanet i Sörutansjö och att Erik då skulle vara son till den tidigare ägaren Mats Matsson Möller och på mödernet vara ättling till Olof Pålsson, så det samband Leif letade efter kanske finns ändå. Synd att jag inte pumpade Rigmor på vilka källor hon hade till den Mört-släkttavla hon skickade till mig på 80-talet. Observera också att Michael anser att Gunilla Ström är född ca 1655 i Hudiksvall. Men detta är nog inte rätt. Han stöder sig kanske på att sonen Erik var född efter 1670. Jag tror han är född i början på 1680-talet eftersom han började i trivialskolans andra klass 1692. Fadern ville ha fastebrev på salig Hans Påhlssons gård i Härnösand i april 1681 som fadern fick uppbjudit tre gånger i rådhusrätten s.å. Dessutom är Gunilla otvivelaktigt mor till sin senare makes son Jöns som föddes 1707 enligt herdaminnet. Därför tror jag att Gunilla kan vara född i början på 1660-talet.
 
(Meddelandet ändrat av Per Sundin 2009-12-27 08:52)
 
(Meddelandet ändrat av Per Sundin 2009-12-27 08:55)