NULL Skriv ut sidan - Mört

Anbytarforum

Titel: Mört
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2009-12-27, 03:36
Fann på Google denna gamla efterlysning från Rötters barndom 1996. Hur stämmer dessa uppgifter in med ovanstående uppgifter. Vad är rätt och vad är fel?
 
#276. (13 december 1996) Efterlyser uppgifter om Mats Matsson Möller bosatt i Utansjö Högsjö sn (Y). Mats Matsson var skriven för hemmanet Sörutansjö 1 redan på 1630 talet och torde ha dött före 1690.
 
Enligt vad jag tror att jag fått fram var han gift 2 gånger och i sitt andra äktenskap var han gift med Katarina Limnelia som enligt domboksanteckningar forftarande levde 1724.  
 
I sitt andra äktenskap fick han definitvt 2 barn. Erik Mört som var student i Härnösand 1724 Erik är möjligen nämnd i domböcker redan 1709 Där det bl a skrivs att Erik Matsson Mörts svåger är Olof Nerbelius Rådman i Härnösand men troligtvis rör det sig 1709 om en bror till Mats Matsson Möller.  
 
Det andra barnet var Kristina Mört gift med Borgaren Abraham Lindfors i Härnösand.  
 
Möjligen ett tredje barn Mattias Mört född 1690 i Utansjö, men detta barn nämns aldrig i några domboksanteckningar.  
 
I domboksanteckningar 1724 står följande Erik Mört student son till änkan Katarina Limnelia... halvsyster Märta Nesselius, svåger insp. Johan Uhr, Lektor Nils Nenzelius och handelsmannen Daniel Hallen (möjligen Daniel Hallenius som från 1729 är bosatt i Utansjö).  
 
En Märta Nerbelia finns tydligen också i Utansjö eftersom hon figurerar i ett lägerskapsmål 1719.  
 
Efterlyser alla uppgifter som kan bringa klarhet i vilka barn som Mats Matsson Möller hade i sina äktenskap.  
 
Om Katarina Limnelia möjligen var gift med någon annan innan hon gifte sig med Erik Matsson Möller.  
 
Eller om Erik Matsson Möller möjligen är farfar till Erik och Kristina.  
 
All information som hjälper mig bringa klarhet i oredan emottages med störtsa tacksamhet. Michael Östman.