NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 november, 2010
Skrivet av: Leif R. Blom skrivet 2008-08-11, 13:19
Överinspektören Jochum Möllers äldsta barn, som inte är fött i Nicolai i Stockholm, skulle kunna vara Johan Möller, som blir artillerist, slutligen Tygmästare. Han anges i Elg. och Gmr vara född 1674 i Bremen-Werden.  
Också en möjlig arbetsplats för inspektör Möller. Att Johan finns hos Elg. beror på att han adlas Möllerheim, året innan han avlider 1722.  
En anledning till min misstanke är att Johan som blir änkling 1714 efter äktenskapet med Catharina Magdalena Wimnell, dotter till senare rådmannen i Stockholm, Sven Larsson Wimnell och Catharina Gavelia, 1715 gifter om sig med Anna Helena Pfeiff. Anna Helenas faster är nämligen Johans mor Catharina, som jag tror alltså kusiner! Anna Helena är då modern Gertrud Helena Spechts sista hemmavarande barn på Västerlånggatan. Året innan har fru Specht gift bort sin yngsta dotter Eleonora med ryttmästaren Johan Blom.
Att Anna Helena sedan som änka 1728 i St. Gertrud, gifter om sig med senare Öl.
Alexander Modelin och flyttar till Pyttis - Strömfors i Finland är en annan historia som man kan läsa om här under efterlysningar Alexander Modelin.
Är jag på rätt spår ?
 
Mvh Leif