NULL Skriv ut sidan - Mård

Anbytarforum

Titel: Mård
Skrivet av: Pia Lindgren (fd Gudbrand) skrivet 2013-01-31, 22:41
Hittade en lite intressant ana så här på kvällskvisten som heter Arvid Mård f. 1717. Han gifter sig i Jönköping Sofia med pigan Maria Lundqvist 1741-12-28. De får fyra barn varav två hittar jag Lisa(Lisken) f 17501022 i Järstorp (Jönköping) och brodern Lars 17480110 också i Järstorp. Det ska finnas två syskon till Magnus och Maria som jag inte hittar. Arvid avlider 17570512 i Järstorp och Maria gifter sedan om sig med en Håkan. Detta datum har jag inte hittat. De flyttar sedan runt 1790 ut från Målskog i Järstorp, alternativt avlider. Jag har inte hittat dem när jag söker i jgf skivan. Inte heller går det att lita på uppgifter på skivan gällande denna familjen då min anas föräldrar hette Arvid Månsson och Maria Lindgren. Istället var det som sagt var Arvid Mård (eller Mord som det står på skivan) och Maria Lundqvist. Arvid var tidigare slottssoldat så jag har skickat en förfrågan till Eksjö om detta. Jag hittar inget mera på Lundqvist på jgf skivan dock en Arvid Mård som gifter sig några år senare med en annan Maria med ett annat efternamn. Dock tror jag inte att det är samma person. I vigsellängden står det bara att han är slottsoldat och hon piga. Någon som vet något mera om dessa personer?