NULL Skriv ut sidan - Morberg

Anbytarforum

Titel: Morberg
Skrivet av: Jan Hultberg skrivet 2000-03-05, 20:13
Jag har under en längre tid försök finna olika grenar i det jag kallar släkten Morberg från Västmanland. Jag har funnit att de har flyttat runt i Sverige och idag finns det en hel del ättlingar i bl a Stockholms-regionen, många är kvar i Västmanlands län och det finns också ett mycket stort antal personer i USA och Canada.
En del av dem jag söker har också flyttat uppåt i Sverige då de som gruvarbetare fann att antalet gruvor i denna del av landet brev allt färre och därmed arbetstillfällena. Dessutom fick man bättre betalt i Norrlands gruvor. Dem har jag idag svårt att hitta igen. Jag vet att den del av dem ska ha flyttat till trakten av Härnösand, men om de blev kvar där är för mig idag okänt.
Några personer flyttade på 1820-talet till Stockholm och dem har jag också svårt att finna. Det var dessutom flera flickor och dem är det ännu knepigare upplever jag det som att hitta i de olika församlingarna.
Jag är allstå MYCKET intresserad av alla personer med efternamnet Morberg. Min förhoppning är att det finns någon som kan bistå mig med information om dem.  
// Mvh Jan Hultberg