NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2009-02-02, 11:44
Absolut rimlig Markus, och det var en viktig attest du hittat (förstår inte att jag inte gått igenom dessa attester eller hur jag missat den där). För här möts tre forskningsprojekt i ett! Mitt om Löfblad, Ingvar Kristianssons m fl om Schartow och nu Monett! Om Schartow kan man läsa en hel del i Anbytarforum, lämpligen med start 2005 i Stiby . Men var gifter sig Johan Anders Monett och Magdalena Löfblad?
 
Magdalena Löfblad och smeden, sedermera karabinjären Lars Peter Schartow flyttar vidare till Kverrestad (1811) och finns sedan i Borrby (1813), men sedan tappade vi bort dem. Vet Ingvar möjligen mer nu var dessa dör? Magdalena är född ca 1780-82 i Andrarum [Kverrestad hfl], och jag tror hon har en syster Johanna Löfblad och en kusin Catharina Löfblad, vilka går tillbaka till en ryttare Jöns Löfblad i Södra Åsum, gift med Johanna Carlsdotter av en vallackaresläkt i Södra Åsum i början av 1700-talet. Det var en parentes!
 
För att återgå till Monett så hittade jag ett barn till skräddaren Johannes Monett och Christina Maria Runström född i Maglehem 1755 29/10 vid namn Jacob. Gudmor är änkan Margareta Monet i Tegelhusen (Vittskövle), alltså rimligen hon som gifter sig 1738 med Måns Sjunnesson (se Markus ovan 2008-10-05). Skräddaren Johan(nes) Monett finns ju också i Sölvesborg och där dör Christina Maria Runström 1762 15/1. Johan Monett slutar sina dagar i Södra Mellby 1780 begr. 9/5 80 år gammal. Men hur få in att Carl Julius ska vara född i Norge ca 1751, är han verkligen son till Johan Monett?
 
Den Jacob Monett född 1755 i Maglehem, kan han vara guldsmeden 1798 i Kristianstad med detta namn omnämnd i Svenskt silversmide (2000), s. 406, som tillsammans med Hedvig Oliva Westerdahl är förälder till Anna Maria Christina Monett (1798-1856), gift med länsmannen och auditören Carl Vilhelm Stenberg (1792-1884), en son till kyrkoherden Isak Stenberg i Västra Vram [se herdaminne, Sjöström, Skånska nationen, och Lindberg, Landsstaten]?
 
(Meddelandet ändrat av zzz den 02 februari, 2009)