NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2012
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2012-10-28, 10:29
Det där med socknen Åland utanför Uppsala var det JAG som ställde en fråga om i detta forum den 5 oktober. Jag gjorde det just för att - som du säger - kontrollera uppgifter med öppna ögon. Om man tittar på många andra prästers namnkonstruktioner så är de ju oftast kopplade till sina socknar.  
Åland var ju på denna tid en del av Sverige. Att ta sitt namn efter Åland borde ju kunna jämställas med att ta sig namn efter Uppland eller Östergötland. Men det finns ju faktiskt sådana exempel också, åtminstone när prästerna kommit från glesare befolkade landsändor. Så kan man ju också tycka att det borde ha varit rimligare för Mattias Marci att studera i Uppsala om han kommit från en socken i västra Uppland.  
Men för att hålla oss till frågan om lewinarna i Värmland verkligen var ättlingar till Molitaeus så får man ju börja där. Jag har också försökt hitta ledtrådar i Silbodal, Glava m fl socknar. Men hittills inte fått några napp. Man får väl ta nya tag. Och under tiden hoppas på att någon som eventuellt sitter inne med trovärdiga källor snart kommer att redovisa dessa.  
Bara för ordningens skull: Jag har inga som helst belägg för att Mattias Marci skulle ha kommit från socknen Åland i Uppland. Jag tycker ön Åland verkar trolig.
Mvh/Paul