NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2012
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2012-10-28, 07:45
Hej Ing-Marie,
Jag håller helt med dig om att det ännu inte redovisats någon sedvanlig trovärdig beviskedja för släktskap mellan biskop Mattias Marci och släkten Lewin i Värmland. Jag läste Släkt och Hävd Nr 3-4 1991 och artikeln Lewin - en värmlandssläkt av Sten Möller.  
Där hävdar han att biskopens son Erich hade en son Anders Ericsson Molithaeus född ca 1620 och bosatt i Glava socken. Denne Anders hade i sin tur en son Anders Andersson Molithaeus som föddes ca 1650 och var bosatt i Sillbodals socken.  
Sergeanten Jean Lewin i Gunnarskog, som var vår anfader var ju son till den senare.
Artikeln i Släkt och Hävd 1991 innehåller ingen källförteckning. Jag har som du försökt hitta något som fyller luckorna. Men hittills misslyckats. Det verkar som om många ändå köpt innehållet i Sten Möllers artikel. Det kan ju bero på att den känns mer trovärdig än många av de sagor som figurerar på nätet kring denna släktgren.
Ett antal personer påstår ju att familjen Lewin i Gunnarskog skulle härstamma från samtida adliga och ytterst förmögna släkter i det samtida Värmland. Det framstår som en social omöjlighet. Och bygger på att man blandat samman olika personer med samma namn.
Däremot är det ju inte osannolikt att biskopens son Erich 14 år gammal överlevt pesten 1603 och ganska omgående fått ta ansvar för sitt eget liv. Inget tyder ju på att biskopen under sin korta karriär hann bygga upp någon förmögenhet. Hustrun Malin Kaxe gifte sig ju sedan med en borgmästare i Mariestad, men då var ju Erich (om han fortfarande levde) att betrakta som vuxen, med den tidens mått.
Min erfarenhet från andra släkter är att det ofta varit en yngre son som fått möjligheten att studera. Ibland p g a att man inte hade råd bekosta studier förrän färre munnar skulle mättas. Ibland för att äldste sonen övertog gården och att de yngre kompenserades med utbildning. En borgmästare i lilla Mariestad var kanske inte alltför välbärgad eller beredd att investera i styvbarnens framtid.
Kan det vara så att någon sitter inne med verkligt relevanta faktauppgifter kring detta? Det blir ju lätt så att man utgår ifrån att ALLT ska vara tillgängligt på nätet i dagens IT-samhälle. Här och var på nätet stöter man på formuleringar om att namnet Molithaeus aldrig användes av biskopen själv, men att sönerna Erich och Johan m fl tog sig namnet. Namnkonstruktionen är ju i sig så unik att det skulle vara av stort värde om någon kunde ange något dokument där namnet Anders Erichsson Molithaeus (i Glava) förekommit, då skulle man ju åtminstone kunna dra slutsatsen att en Erich Molithaeus existerat i vuxen ålder. Att sedan vanliga bönder i en senare generation valde att byta ut ett svåruttalat efternamn mot Lewin är ju inte så märkligt.  
Själv har jag valt att än så länge ha kvar släktlinjen till Mattias Marci och Malin Kaxe. Men har markerat att det saknas klara bevis mellan flera länkar i kedjan. Hoppas att mer fakta kommer fram. Annars är det ju inte ens värt att kallas kuriosa. Vore spännande om fler forskare engagerar sig.
Med vänlig hälsning/Paul