NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2012
Skrivet av: Ing-Marie Haglund skrivet 2012-10-27, 21:45
Det är självklart intressant om Markus Eriksson var far till Mattias Marci, men jag tycker ändå att frågan om Jan (Jean) Andersson Levin överhuvudtaget är släkt med Mattias Marci(MM) är viktigare. Det finns två varianter om hur  Levins i Lian Silbodahl är släkt med Mattias Marci och ingen verkar särskilt trolig:
 
1) Anders Tholén som i Släktboken Levinska utgår från MM:s son Johannes stämmer inte eftersom  A. Tholén har konstruerat släktleden så att Jan  Andersson Levin är son till sin egen bror Anders Andersson Levin.
 
2) Erik Fernow utgår i sin Beskrivning i Värmland från sonen Erich Mattsson Molitaeus. Flera av Fernows släktutredningar är ifrågasatta och här tycker jag att det är märkligt att Erich Mattsson Molitheus som son till en biskop t ex inte studerat vidare till präst som sin bror Johannes. En förklaring är att hans namn fanns på sin far MMs gravsten(avritning av John Peringskiöld) i Mariestad tillsammans med sin bror Daniel och systrarna Lizbetta och Karin. Så det troligaste är att Erich dog i pest 1603 tillsammans med sin far och sina syskon.  
 
Däremot i mantalslängderna för Lian Silbodal finns en Anders Jönsson/ Jansson som senare förekommer med sina söner Jan, Nils, Erik..., Jag har bara börjat att leta i Nordmarks domböcker, via avskrifter på biblioteket i Årjäng och det finns notiser mitten av 1720-talet som anger hur Erik löser ut sina bröder ur Lian. Men det finns förhoppningsvis mer i själva domboken.
 
Jag har själv plockat bort linjen till Mattias Marci i mormor och farmors anor men anger den som kuriosa.
 
(Meddelandet ändrat av ingmarie 2012-10-27 21:46)