NULL Skriv ut sidan - Moffat

Anbytarforum

Titel: Moffat
Skrivet av: Yvonne korsbo skrivet 2007-03-12, 19:19
Hej!Ingalill
I hastigheten glömde jag säga tack för fina ledtrådar.Tack!Tack!
Nu har jag fått tid över så jag kan skicka uppgifter om ROBERT MOFFAT
 
Utdrag ur Värmlands regementes(Närke och Värmlands)historia utarb af Nordenswan 1904.
 nr 167
ROBERT MOFFAT gift med ELISABETH RUTENSKÖLD. Fänrik i Leipzig 1642 där han var äfven följ.år(1644 års mönsterrulla säger:Värfvd fänrik aug 1643 kaptenlöjtnant juli 1654-57.
Chef för W.Månpennas kompani dec 1657(mönsterrullan för nov 1658 säger att R.M. behåller detta kompani så framt ej Månpenna sig inställer).
Erhöll kungl.bref 18 nov 1665 att njuta samma rättigheter som svensk adelsman.men han skulle till nästa riksdag skaffa bevis på att han var af adlig skotts familj.Detta fullföljdes dock ej. han lägrade nämligen under sin komendering i Varberg 1666 en gift kvinna vid namn Carin Helgesdotter, som med gift avdagatog sin man.
M. ställdes inför Krigsrätt, som dömde honom till döden 5 nov 1666.  
Hans hustru ingick med nådeansökan för honom, emedan hon, om domen gick i verkställighet, skulle blifva ensam att försörja 9 omyndiga barn I denna nådeansökan säger hon att hennes man tjänat 30 år. Han erhöll nåd, men måste af denna orsak afgå från reg:tet han lefvde 1669. Bodde på Väsby. By socken Värmland.
 
nr 379
En son Officer Jurgen Moffat. Från sergeant till fänrik 19 dec 1684. Löjtnant 28 juni 1700. död 22 jan 1711 (ant.ogift).
 
Uppgift ur Svenska adelns ättartavlor. G.Elgenstierna.
Ätten Rutensköld nr 328.
STEN PÅVELSSON adlad RUTENSKÖLD till Hinderstorp i Häggesled socken (Skaraborgs län) och Sawensee i Laudons socken i Livland. Född 1566 vid Lindholmen Strö Socken (Skaraborg) Förvaltare  där i 50 år. Adlad 6/8 1645.
Död 2/2 1650 och begravd i Häggesled kyrka. Det finns en gravsten med hans och hustruns Catharina Wagners namn. Den står numera utanför, vid kyrkväggen. Värt ett besök.
Catharina Wagners far var ryttmästare Christian Wagner som stupade vid Kirkholm 1605.
I boken finns fler uppgifter.
 
Vårliga hälsningar från en befryndad forskare.
Yvonne Korsbo