NULL Skriv ut sidan - Moderus / Modéer / Modeer

Anbytarforum

Titel: Moderus / Modéer / Modeer
Skrivet av: Gunnar Ståhl skrivet 2006-02-09, 13:35
Hej Göran!
 
Varmt tack för Dina iakttagelser, flera nya spännande. De jag kan placera eller kommentera är:
1. Ryttaren Anders Moderus (med hustru Kerstin) i Högseröd-Foglahus. Han är son till Reinhold Moderus och sonson till rådmannen Jonas. Född 17480209 i Ö Sallerup, noterad i mtllgd t.ex. 1801-1805 som ryttare, sista året bräcklig; hu Kerstin och 1806 änkan, bräcklig, 68 år. Exakt dödsdatum för Anders har Du funnit. Kerstin anges död 18120419 i Högseröd. - I mtllängden står Jöns Moderus (ensam) som reservekarl under Anders/Kerstin.
 
2. Jöns förefaller vara ogift 1805. Du har funnit hans hustru och barn i Högseröd, Sebbarp. Suveränt. - Det är rimligt med ett samband till släkten Moderus, frågan är hur. Han borde vara född ca 1770.
 
3. Min kunskap om Anders Moderus barn är obefintlig, jag har en osäker notering (mtl 1771) om en Anders + tre (?) barn i Högseröd. - I skånska dragonerna finns Anders 1773 nr 41, Höxeröd, 24 år, 1/2 år (tjänst) är han noterad (första?) gången som dragon. - Är Jöns son till Anders? Det finns andra Jöns M., men ingen som förefaller passa.
 
4. Moder Maria och skräddaren borde gå att passa in. Även där är frågan hur.
 
5. Gästgivaren Christian i Hörby, jag har skrivit av den ganska omfattande boupteckningen, här ett utdrag (Frosta härad FIIa:12, 1787-88: 41,72):
 
År 1787 den 28 december ... änkefru Sophie Johanna Modeers uti Hörby gjorda begäran ...samt Respective Herrskapets til Onsbyholms höggunstiga befallning ... laga bouppteckning ... den 2 sistlidne october med döden afledne Man, Inspectoren och Gästgifwaren herr Christian Fredrik Mod?er. som efter sig lemnat jämte välbemälta enkefru 2ne stycken barn och bröstarvingar, sonen Carl Jacob på 10de året och dottren Maria Jeanna 3 år gammal. - Bl.a. finns 12(!!) speglar.
 
Det här är uppgifter från tidigare. Jag tar till mig de övriga och kanske framöver också kan bidra till mer. Vänligen! Gunnar