NULL Skriv ut sidan - Moderus / Modéer / Modeer

Anbytarforum

Titel: Moderus / Modéer / Modeer
Skrivet av: Gunnar Ståhl skrivet 2000-02-09, 00:15
Jag är intresserad av att få kontakt med någon som arbetar med (eller känner till material om) någon av de outforskade (alt. opublicerade) grenarna av släkten Moderus, Modéer - huvudsakligen i Skåne. Min utgångspunkt är kyrkoherden i Moheda, Laurentius Jonae Moderus, död 1697 i Moheda och hans söner Jonas Moderus, rådman i Simrishamn, död 1757 i Östra Sallerup (bouppteckning 1757 och i dödbok) och fänrik Anders Moderus, död 1745 i eller nära Brösarp (dopvittne och i bouppteckning 1743). - Basuppgifter finns i Ny Svensk släktbok, några uppgifter felaktiga, samt under adliga släkterna Orrfelt, Lilliebielke och släkten Modée (ej Modéer). Även i herdaminnen, i Lunds universitets matriklar, Ystads latinskola etc samt i samlingar.
 
Närmast är jag intresserad av sonen till Jonas M, underofficeren Reinhold Moderus, f ca 1717 och hans familj samt kontroll av om klockaren Henrik Moderus i Västra Nöbbelöv, död där 1808 8/11, 90 år gammal, är den Henrik, som är son till Anders M. och som finns i tab V i N. Sv. Släktbok och enligt texten kallades Lilliebielke.
 
Även andra uppgifter om släkten Moderus (Modéer) intreserar mig. Jag har en del själv. - Min egen länk är rådmannen Jonas sonsons son Johan Wilhelm Moderus, f 1807 27/4 i Ystad (S:t Maria), som blev kopparslagargesäll där 1828 7/4 (Ystads stadsarkiv, YFH 72-74).