NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19.5.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19.5.2002
Skrivet av: Lotta Nordin (Lotta) skrivet 2002-05-19, 20:27
Hej Juhani!
 
Nu tror jag gåtan är löst! :-)
Jag letade lite extra i mina domboksavskrifter och hittade följande:
 
1691 23-26 februari
 
Tingsköttes till regementsskrivaren välb:de Knut Wässman, hans k: hustru gudfruktiga matrona hustru Elisabet Modelina och deras barn och arvingar efter uppviste köpebrevs innehåll 2/3 delar av skattehemmanet Alarp här i häradet och Barkeryds socken belägen, item 2/3delar av skattejorden i samma gård som är med den del köparens hustru själv ärvt hela gården, den att hävda, nyttja, bruka och possidera, och i anseende så där till att herr Wessman ej allenast till sine k: svågrar Johan och Alexander Modelliner den i köpebrevet omnämnde köpeskilling som är 66 daler 21 1/3 öre smt, befinnes dem riktigt levererat, utan ock å köpet åtnjutit 3ne laga uppbud samt att det är fullståndet finner rätten skäligt det att döma graft, gillt och ständigt, nu och i tillkommande tider, kongl majts höga rätt dock först och främst härutinnan förbehållen.
 
Alarp var den gård som befallningsmannen Mårten Johansson bodde på och ägde, han köpte den 1639.
Knut Wessmans fru är alltså syster till Alexander och Johannes, och om man tittar på det Olle hittade så är det troligen Knuts och Elisabets dotter Catharina Wassman/Wässman som är gift med Johan Wallenius och mor till Anna Catharina Walleen som nämns i testamentet.  
 
Gårdsnamnet som är svårläst på mikrofilmen bör alltså vara Alarp, inte Boarp, i Barkeryds socken.
 
Nu återstår gåtan med namnet Modelin. Vad kan det betyda och var kommer det ifrån?  
 
Mvh//
Lotta