NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 november, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 november, 2015
Skrivet av: Jukka Nikula skrivet 2015-11-10, 17:06
Hej Per,
 
 
Jag har tänkat en hypotes över Maddame Christina Moback.  
Herr Jacob Mobacks barn Alexander har en gudmor Maddame Christina Moback. Jag har funnit två kvinnor, som heter Christina Moback. En är hustrun av Hans Moback Christina Eliasdotter Moback och andra är min mor Christina Danielsdotter Moback.
Johan Mobacks sonen Johan, f. 22.2.1723, har på dopattesten som en gudmor Christina Moback Hans Mobacks hustrun och Johan Mobacks mor, farmodraren Christina Moback.
 
Där på dopattesten av Alexander, f. 4.9.1718, är skriven över faddrarna. “Maddame Christina Moback Herr Elias Mobacks kiäraste, Maddame Sahlsteen”. Hur förstår du ordet kiäraste? Är ordet tillsammans med maddame Christina Moback eller maddame Sahlsteen?  
Christina Eliasdotter Moback, Hans Mobacks hustrun, är mor till Johan Moback och Elias Moback. Kan ordet kiäraste betyda kiäraste mamman av Elias Moback? Eller kan kiäraste hellre betyda, att maddame Sahlsteen är Elias Mobacks hustrun?
Om ordet kiäraste betyder mamman till Elias Moback, vad är Daniel Moback till Hans Moback? Kan Daniel vara farbror eller sonen av farfarsbror till Elias Moback, Johan Moback och andra Hans Mobacks barnen Carl 1687, Hedwig Catarina 1690, Catarina 1682, Maria 1692, Christoffer d.1718 och Casper d.1728?
Hur förstår du ordet kiäraste tillsamman med maddame Christina Moback eller med maddame Sahlsteen?
 
Är det möjlig, att Hans, f. ca 1580, Mecklenburg, har två söner Johan f. ca 1610, Nyköping och en son som är far, f. ca 1610-1620, till Daniel f. 1640-1650, när Christina Danielsdotter Moback har född ca 1671?
Eller är det möjlig, att Hans, f. ca 1580, sonen Johan, f. ca 1610, har två söner Hans och Daniel?
 
Om Alexanders gudmor maddame Christina Moback är Jacob Mobacks syster och min mor maddame Christina Danielsdotter Moback, jag måste hitta hennes och Jacob Mobacks far Daniel Moback.  
 
 
Jukka
 
(Meddelandet ändrat av Westfriis 2015-11-10 17:16)