NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 november, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 november, 2015
Skrivet av: Per Lundgren skrivet 2015-10-18, 17:20
Karin!
 
Ditt inlägg idag angående namnet Moback var mycket intressant. Den Olof Moback för vilken bördsbrev och lärobrev lästes upp i karduansmakareämbetet i Norrköping är en Moback som jag ej har haft kontroll på.  Den mäster Hans Hansson Moback som begär bördsbrev för en broder i Örebro är sannolikt en äldre broder till Olof Hansson Moback vars namn inte går att läsa på fotot av protokollet. Jag skall försöka stärka min hypotes nedan.
Den förste Moback som kommer till Örebro från Nyköping där han föddes 1610 och dog i Örebro 1673-03-26. Han uppges ha varit karduansmakarmästare, brotullsarrendator och rådman. I sitt första äktenskap får han fem barn en dotter och resten söner Casten mördad på Stortorget i Stockholm 1672, Hans född 1645 och död i örebro1725. Även han var karduansmakarmästare och rådman, den tredje sonen Petter blev bara två år medan en fjärde son även han döpt Petter blev löjtnant i Jämtlands fältjägare och dog1705 i Ragunda slutligen den femte sonen hette Olof född 1653 i Örebro. Om Olof vet jag inte mer än att han som 18 åring bevittnade mordet på sin broder Casten.
 
Den son som föddes i Hans Hansson Mobacks andra äktenskap hette Christopher Johansson Moback och torde inte vara aktuell eftersom han blev fogde och häradshövding i Östersysslet i Värmland. Det som ytterligare pekar på att det saknade namnet skall vara Olof är hatt hans morfar hette Olof.
 
En fråga Karin är Du intresserad i släkten Moback?
 
mvh
 
Per Lundgren