NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 november, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 november, 2015
Skrivet av: Per Lundgren skrivet 2010-03-15, 09:37
Anders Pemer!
 
Du har kommit med en fråga som jag har lite svårt att ge ett entydigt svar på. Den Anders Moback som jag tror Du avser gifter sig med Anna Elisabeth Huberina i Stettin efter 1706. De får en son Karl Gustaf 1712-09-16 i Stettin Död 1789-12-16 i Arnö. Anders är svårfångad pga att det saknas kyrkböcker i Örebro där han föddes som son till karduansmakarmästaren och rådmannen mm Hans Moback. Jag har heller inte hittat igen honom efter avskedet från regementet. Fadern har inga döttrar som passar in på de två Du frågar om. Några data ur Anders liv.
 
1707-02-20  Fortkassör i Stettin¶

1714-05-08  Regkvm vid Enkedrottningens lifreg t fots¶

1718-06-30  Kapten vid Nerikes o Vermlands reg¶

1719-11-11  Avsked¶

Finns i Biografica
 
Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/175 (1715-1719)  
sid 274 finns angivet något om Captinen för Compagniet Johan Mobach vid överstelötnantens  
copagnie.
 
En hypotes om fadern till de två Du frågar om är följande: Det finns en Anders Moback född 1676 i Nyköping som blir soldat i Skånska Husarregementet men som överförs till Malmö garnison. Jag tappar honom i sb med flytten till Malmö. Han skulle kunna var far till de två Du frågar om. En annan Hypotes kan vara att de två flickorna egentligen heter Mobäck men att kyrkböckerna är slarvigt skrivna så att ä uppfattas som a. Jag har själv försökt att reda ut flickornas släktförhållanden men än så länge misslyckats.
 
Det är vad jag f n kan hjälpa Dig med.
 
mvh
 
Per L