NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 november, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 november, 2015
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2008-12-07, 23:38
Hej Per,
 
Om änkan Moback i Grödby, Ivetofta, hör ihop med de två jag nämnde vet jag inte. Det rör sig om inspektorn Jonas Höks (själv död 1764 7/12) änka Christina Catharina Moback, död 1765 13/1 68 år 2 mån gammal. Det finns en bouppteckning här dat. 4/2 som kanske är intressant [Villand bou 1765:58].
 
Jag har en uppgift att Jonas Hök och hans hustru ska 1726 finnas på Billesholm i Norra Vram (troligen från mantalslängd), flyttar sedan till Trolle-Ljungby och är senast 1757 i Ivetofta (uppgifter från framlidne forskaren Gottfrid Hintze och hans arkiv på Genealogiska Föreningen).
 
När jag ändå håller på och har dig på tråden undrar jag om du kan placera en Catharina Moback, gift med rådmannen och handelsmannen Roland Rolandsson i Eskilstuna (se Släkt och Hävd nr 3-4/1985 s.430). Tre av deras döttrar hamnade i Skåne, vilket gör att jag undrar om det finns något samband med de tidigare nämnda Andersdöttrarna Moback.  
 
Rolands döttrar är Brita Sofia (gift med handelsman Anders Elfström i Stockholm; deras dotter Christina Maria kyrkoherdehustru i Billeberga, Skåne), Hedvig Catharina (död ca 1767, gift med handelsmannen Lars Schenmark i Landskrona) och Maria Elisabet Roland (1714-1788), gift med kyrkoherden och adelsmannen Gustaf Stråhlenhielm i Fultofta.