NULL Skriv ut sidan - Moback

Anbytarforum

Titel: Moback
Skrivet av: Per Lundgren skrivet 2016-02-12, 17:41
Jukka!
 
Jag föreslår att vi kallar den Herrman som är född omkring 1610 +-5 år för Herman den äldre dä och den Herrman som är född 1641 för den yngre dy.
 
Det innebär att 1654 Herrman dä är ca 45-50 år och forfarande kapabel att alstra barn medan Herrman dy bara är 15 år och troligen inte alstrar några barn.
 
Tittar man närmare på texten från 1654 så tycker jag att det står Herrman Mobacks karduansmakares barn. Det skulle kunna vara så att den som skrivit texten gjort fel genom att använda två genitiv s. Korrekt vore att skriva Mobacks , karduansmakare barn om det är Herrman dä barn. Det är ju inget som säger att Herrman dä även han är karduansmakare och kanske mäster för sonen är ju 1656 fortfarande bara ca 15 år och troligen inte gift med någon. Är Kristin hustru till en karduansmästare bör det vara till Herrman dy men senare kanske kring 1665. Detsamma  för herrman dä gäller ju att han  1639-08-11 gifte sig med Margateta NN och troligen gäller detta fortfarande både 1656 och även 1658 med flera år. den Herrman som dör 1697 är väl troligen dy eftersom dä då skulle vara över 90 år. Rimligt? Den yngre är då drygt 50 åroch skulle fortarande kunna vara gift med Kristin medan Karin kan vara en andra hustru till den äldre eller dy om Kristin dör för honom.
 
Jag tror att nyckeln till problemet är att få klarhet i när Herrman den äldre dog. Vet ej hur läget är med dokumentation hos dig i Finland men jag tror att det är svårt att hitta något här.
 
MVH
 
Per Lundgren