NULL Skriv ut sidan - Memsen

Anbytarforum

Titel: Memsen
Skrivet av: Ben Hedenberg skrivet 2015-04-11, 05:21
I Rikskansleren Axel Oxenstiernas skrifter och brevväxling utgivna av Axel Oxenstierna (greve), 5 bandet s. 127 förekommer Hindrick Memsen (Mensen) i rikskanslerns anteckning daterad i Ulfsbäck (prästgård i Markaryds socken, Kronobergs län, vid Lagan, omkring 2,5 km från socknens kyrka) den 7 Feb. Anno 1619.
 
Brevets lydelse:  Välborne her Cantzler, käre bror, jagh tvifler icke, att min K. B. varder sigh väll ihughkomme, huru Hans K. Maij:tt nådigst sigh förklarade emott migh om de hester och personer som jagh endeligh måste hoss migh hafva, där jagh nogerstes skall till feltt rycke eller migh bruke låta, att Hans Maij:tt migh dem då under dett compani jagh verva skulle, ville beste. Hvarföre ähr min brodervenligh begeren, att min K. B. ville fly migh beske[d] aff H. M:tt om jagh nu må holla så menge hester under dett compani jagh nu verva skall som jagh tilförende giortt, eller om Hanss Maij:tt vill synnerligh specificera samme personer, ty megh ähr aldeles omöghligedh att holla nogre på min egen omkostnan, sosom och att föra for och moll för mine hester ditt jagh måste flytta och ryckia, helst jagh al tidh måste vara vederreda hvartt min tienst kan behöfvas. I like måtte beder jagh min K. B. han vill senda migh en annen fulmachtt for Hindrick Memsen, som han migh senest lofvade, efter den förre åhr aldeles orett och strefver emott contracten; Jagh skall altidh gärna tiena min K. B. igen i altt dett migh möghligedh ähr. Vale.  
 
Nu ställer jag frågan om denna Hindrick Memsen kan ha varit Addich Memsens släkting och rent av fader? Varifrån denne Hindrick kommer ifrån förtäljer inte brevet. Inte heller vet vi om Hindrick var närvarande vid mötet. Det var inte första gången som Axel Oxenstierna och andra svenska herrar bodde i Knäred. Mellan november 1612 till januari 1613 förde Oxenstierna underhandlingar, vilka ledde till freden i Knäred. Ulfsbäck var i äldre tid kungsgård, och på dess ägor låg Hylte skans.
 
Om det finns något samband med Christof Memsen d. 1654-08-18 i Danzig vet vi inte heller. Men Sveriges handel med Danzig var vid den tiden högst betydande och det är inte otroligt att Hindrick och Addich hade sina anor i Danzig.
 
Värhälsningar,
Ben