NULL Skriv ut sidan - Mellberg

Anbytarforum

Titel: Mellberg
Skrivet av: Robert Landberg skrivet 2003-01-28, 20:45
Jag har bland mina anor en Lars Johan Mellberg, född 1770-02-02 i Jämtland. (Uträknat efter notering i dödboken. En källa, bajonettsighten nedan, säger -01-01. Hfl anger endast födelseår.) Besiktningsrustmästarlärling i Söderhamn 1794, där han bla bor hos beslagmästare Fly. Där träffar han förmodligen sin blivande fru, Christina Elglund f 1775-10-19, dotter till mönsterskrivaren Olof Elglund i Söderala.
Besiktningsrustmästarexamen i Stockholm 1797.  
Rustmästare vid Husqvarna 1799. Bosätter sig i Hakarp, Huskvarna Norregård, och gifter sig året därpå. Christina flyttar ner från Söderala och tar med sig sin mamma Maria Berg, som blivit änka.
Besiktningsrustmästare vid beväringsförrådet i Jönköping 1800. Verkmästare Jönköpings faktori ca 1801 till åtminstone 1814. Hans stämpel på besiktigade vapen var M eller IM.
Flyttar 1807 till Järtorp sn och 1811 till Bankeryd.  
Besiktningsrustmästare vid Göta Artilleriregemente med placering i Jönköping från år 1816.
Dödboken: 18480427 Johan Mellberg Direktör 780325 Ålderdomsvaghet Torp Bankeryd.
Jag har ännu inte börjat leta efter hans födelse, föräldrar mm i Jämtland, eftersom jag inte känner till socknen. Kanske någon som läser detta vet?  
Om bajonettsmeder och besiktningsrustmästare kan man läsa vidare i http://hem.passagen.se/holmback/bayonets/Notes/SwedStamps.html
Hoppas någon har glädje av detta.
Med vänlig hälsning
Robert Landberg