NULL Skriv ut sidan - Melin / Mellin / Melenius

Anbytarforum

Titel: Melin / Mellin / Melenius
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2011-02-26, 11:55
Olof!
 
Som lovat, återkommer jag nu med en teori om vilka personerna var i ditt inlägg ovan, dvs Hilda R gift Melin samt Werner som du tror hette Melin då silvergaffeln ska ha varit en gåva från hans faster Hilda Melin och att Werner därmed ska ha varit en brorson till hennes make.  
 
Jag tror inte att det var hennes makes brorson utan hon var just faster i dess rätta bemärkelse, dvs Werner var hennes brorson.  
 
Jag tror att Faster Hilda Melin eller Hilda R, var identisk med Hilda Amanda Nikolina Rhedin, född 24/12 1832 i Gbg, Kristine fs som dotter till Grosshandlaren i Göteborg, Martin Wilhelm Rhedin o.h.h Hedvig Katarina Seldener.
 
Hilda Rehdin gifte sig med Översten och Industriidkaren Paul Henrik Melin (1823-1892). De var bosatta i Göteborg och hade en fosterdotter.  
 
Hilda Rhedin var syster till handlande Carl Rhedin vilken i sin tur hade en son Martin Werner Rhedin (1865-1930), dvs Hilda var dennes faster.
 
M. Werner Rhedin blev sedemera b.la Disponent och Bruksägare och tillsammans med Hildas make Paul Henrik Melin, drev de ett glasbruk ihop; http://sv.wikipedia.org/wiki/Surte_glasbruk
 
Som sagt var; Enkom en teori om vilka personerna var.
 
Helene
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-02-26 12:05)