NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2011
Skrivet av: Pia Renner skrivet 2005-03-12, 15:24
Hej,Ture Stigsson!
Jag läste dit inlägg som du skrev 28/11 2002 Om en vigsel i Dalhem.Du undrade om barnens öden och att det talades om någon halvskum fotograf i släkten.
Jag forskar(vilande forskning just nu) i mina barns pappas släkt. Där finns det en ana som hette Jakob Petter Ferdinand Dahlgren född 1834-04-03 i Västerhejde, Gotland (källa: Sanda AI:5 1861-71) Eftersom han var döv skickades han och systern till Manillaskolan. Senare blev han själv föreståndare för en dövskola i Malmö 1865-1886.Tjänsten där skötte han dåligt.Därefter arbetade han som fotograf i Köpenhamn. Han fick flera barn varav en var dottern Julia Antionetta Jakobina  Dahlgren född 1861-0217 Hakuse, Gotland (källa: C:? 1860-79 Ca 3111 SVAR). Denne Julia Dahlgren (som även hon var döv) gifte sig med Gustaf Renner (också han döv) som var resande fotograf. När de reste runt hade de ibland syskon till Julia med sig.
När jag har forskat bland anorna i Gotland har det visat sig att flera kommer från Dalhem, Sanda, Slite.....
I skrivandes stund har jag inte mina anteckningar tillgängliga men ska kolla upp mer exakt vid tillfälle.
Kan den omtalade halvskumme fotografen som du hört talas om vara Jakob Petter Ferdinand Dahlgren?  
Kontakta mig gärna om du tror att det kan vara så!  
Med vänlig hälsning/Pia Renner