NULL Skriv ut sidan - Melin / Mellin / Melenius

Anbytarforum

Titel: Melin / Mellin / Melenius
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2005-03-06, 12:17
Von Mehlen= Melenius= Melin/Mellin.
 
Jag har gjort ett tillfällighetsfynd, som om det inte är känt, förhoppningsvis kan intressera någon.
 
I Biakter till Jordrevningsprotokollet år 1671 för Ingelstad och Järrestad härader i Skåne. Riksarkivet: Andra provinskontoret 612, finns nedanstående brev. ( CD från HH Digiarkiv)
 
Akt nr. 113 B.
Brev av Edele Urne Sal. Pross Munds till Rönnbecksholm, där hon förlänar sin morbroderson Sal. Johan Hanssons hustru Karen Nilsdotter en gård i Torp ( Vemmerlövstorp, Ö. Vemmerlöv socken). Gården skall efter Karen Nilsdotters död övergå till deras dotter Else Johansdotter Herr Jensis i Borrby och efter hennes död återgå till Edele Urne och hennes arvingar.
 
Har inte fördjupat mig i detta, men av ren nyfikenhet sökte jag på nätet och fann, att Edele Urnes moder var Thale von Mehlen och hon hade en broder Hans von Mehlen, som väl bör vara Sal. Johan Hanssons fader.
 
En titt i Lunds Stifts Herdaminne II:9, Borrby, sid. 259 -60, ger vid handen, att Else Johansdotter var gift med kyrkoherden Jens Eriksen Nyborg i dennes andra äktenskap och hade fått 16 barn med honom. ( Else blev omgift med näste kyrkoherde Hans Jostsson Berntz)
 
Av de 16 barnen är endast *tre säkert kända, nämligen:
1) Dorothea Melin g.m. 1:a Löjtnant Anthoni Ahlberg och 2:ra med kyrkoherden i S:t. Olof Hans Textorius.
2) Johannes Melenius (Hans Mellin) klockare i Breared, Halland, död 1746.
3) Olaus Melenius (Ola Mellin) klockare i Ystad S:ta. Maria, död 1724.
 
I Ystadiana 1976, Ystadsläkter under trenne sekler,sid.98, Melenius, nämns klockaren Olaus Melenius vara g.m. Dorotea Catarina Jacobsdt. Möring, död 1769. Av deras barn kan nämnas, att Jöran, f. 1717, kallade sig Melin och var år 1770 fältskär i Königsberg, Jöns, f. 1719, var år 1770 guldsmed i Lifland, Johannes, f.1721, och Hans, f.1724, var båda år 1770 handelsmän i Karlskrona.
 
Mer information finns att hämta i ovanstående skrifter och säkerligen om von Mehlen på lämpliga ställen.
 
* Det finns två barn till Hr. Jens som inte kunnat placeras i vilket äktenskap.