NULL Skriv ut sidan - Meisner / Meissner

Anbytarforum

Titel: Meisner / Meissner
Skrivet av: Berit Sjögren skrivet 2013-10-12, 19:33
Om bryggaren Daniel Meissner ohh Anna Bunge står utförligt beskrivet i Märta Edquists Petrus Diderici Arenbechius och hans tid. Bilder ur Stockholms kyrko- och församlingsliv på 1600-talet (1942) s 151-152. Kh i KLara fs PD Arenbechius var gift i sitt 2:a gifte med Margareta Hansdotter Meisnner ( 1643-1669) som var dotter till Daniels bror bryggaren Hans Meissner ohh prästdottern Margareta Nilsdotter. I en likpredikan av pastor primarius Nils Rudbeckius över en annan dotter Anna Hansdotter Meissner död 1669 (gift 1657 md refendarien vid Kungl kansliet i Sthlm Henrik Tavast adlad Tavastén)   sägs att hon härstammar från den förnäma Meissnerska familjen i Tyskland, varutav doctores teologiae och uti andra faculteter och stånd höglärde, berömlige , väl meriterade och välförsökte män hennes förfäder och förvanter varit hava och äre (s 373).En tredje dotter till Hans, Sara Meissner f 1641, var gift i bådas    2:a gifte 1669 med frälsekamareraren Mårten Hörling, som jag utförligt behandlat i min Uppsats om sl Hörling i Släkt och Hävd 1995/2. Jag hade då jag skrev inte tillgång till Märta Edquists digra bok men kunde konstatera att hon, trots grundliga studier hade en del felaktigheter om Mårten Hörling, hans 2! giften och barn. Det hindrar inte att man kan få mycket kött på benen av Edquists bok, bl a om det utfattiga boet efter Daniel Meissner 1670.Om Anna Bunge och de många minderåriga barnens öden är inget känt (s. 152). Med vänlig hälsning Berit Sjögren