NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 maj, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 maj, 2006
Skrivet av: Christina Högmark Bergman skrivet 2006-05-01, 21:59
Jag har funnit släkten Maskåll i Tengene sedan minst slutet av 1400-talet. I ett pergamentsbrev från ett ting 1509 talas om en Lasse Matskol. Han tvistade om en skogsdel i Tengene som han ärvt efter sin far,och det uppges att fadern lagligen köpt den. Fadern hade redan 1489 haft en tvist om denna skogsdel.  
Namnet har gått i arv från far till son, från far till son (inte till döttrar förrän omkring 1700). Stavningen varierar kraftigt, det var tydligen ett så främmande namn att skrivarna inte visste hur det skulle stavas utan skrev som de tyckte det lät. Namnet förekommer i skattelängder, i tingshandlingar och i militära längder under 1500- och 1600-talen, i tingshandlingar under 1700-talet, i husförhörslängder ända in till slutet av 1800-talet. Det är det enda namn som så länge ärvts i en släkt i Tengene.
Ärftligheten gör att jag, liksom John Tengberg lutar åt, tror att släkten kommer från utlandet, jag är böjd för att tro på Skottland/England. Det fanns medeltida frälsemän i Västergötland som hade egendomar både i Sverige och i t ex Danmark. Känner någon till sådana med kontakter på de brittiska öarna, så man eventuellt kan få upp något spår hur den förste Maskåll kommit till Sverige?