NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 februari, 2009
Skrivet av: Stig Östenson skrivet 2006-09-02, 21:15
Jag är intresserad av en av de Marin-släkter, som diskuteras, den från östra Småland, vars stamfar Petter Marin (1671-1739, enligt vad som framgår av Niclas Rosenbalcks inlägg 30/8, var född i Uranäs i Älghults socken som son till en Christina Pettersdotter (c:a 1671-1721).Jag  känner sedan tidigare till spekulationer om samband mellan hans namn och gårdsnamnet Marshult i Älghults socken, men jag har inte brytt mig om dem,då de inte stämmer alls med en uppgift, som jag för längesedan hittade i  Aspelands  härads dombok på hösttinget 1698 (? 24), där hustru Kerstin Persdotter (= Christina Pettersdotter ovan)fick gå i svaromål och hennes talan fördes av sonen Petter Marin.
Marhult (som mycket väl kan ha givit upphov till namnet Marin), brukades i nära fyrtio år av Lars Persson till hans död 1691. Han var dotterson till länsmanenn Sigge Larsson och efterträdde dennes son Olof Siggesson som länsman 1679.Fasta på Marhult, som hade förvärvats av hans far Per Tomasson Skytt 1626, fick han först 1687. Hans gamla mor, då minst 80 år gammal, hade genom brev 1683 skänkt sin tredjedel i gården till sina fyra söner och fyra döttrar och tillstått dem att sälja sina andelar i gården till Lars Persson.
Lars Perssons hustru hette Gertrud 1668, och Kerstin Persdotter skulle kunna ha varit hans andra hustru. Men Kerstin hette också en av Lars Perssons fyra systrar, och att han skulle ha haft en andra hustru, som blott sju år efter hans död betecknas som gårdens ägare är ej förenligt med uppgifter i domboken 1706. Nils Olofsson i Västra Näs (Mörlunda sn) begärde på vintertinget(?34) på sin hustru Anna Larsdotters vägnar av sina svågrar Per Larsson och Samuel Larsson iMarhult  att få pengar för hustruns andel i gården.Men det var inte hans svågrar,som svarade utan kronobefallningsmannen Drangel, som nästan raljerande meddelade: Om du blott vill betala till häradsskrivaren Marin, vars rustningsstam detta är, ... , skall du få din del till bruks igen(Marin var Drangels måg). På  följande ting (ST ? 29)intygade ett vittne, inkallat på begäran av Per och Samuel Larssöner i Marhult, att han hört deras syster Anna,Nils Olofssons hustru, inför ett förslag från hennes bror Per att lösa skatterätten, säga:Jag är för ringa därtill, jag har inte mer än en  femtedel däruti. För mig låter detta som att hon (1/5) och hennes två bröder (2/5 var) hade ärvt hela hemmanet.Redan på sommartinget 1704 hade dock  skatterättigheten på en halv gård i Marhult på befallningsmannen Drangels begäran intecknats skrivaren Petter Marin(han avancerade snabbt: var häradsskrivare 1705)till säkerhet, efter Per och Smuel Larssöner avstått den till honom.
    Uppgiften om Peter Marins födelse i Uranäs väckte på nytt min nyfikenhet om vem som kunde varit hans far. Jag har därför i dag gått igenom uppgifterna i Älghultskrönika årgång 20 1963 av Liss-Eric Björkman om Uranäs och hans uppgifter om Marshult i årgång 18 1961  och dessutom man-  talsuppgifter om Marhult1690-1712,som jag fått  tillgång till genom en bekant, på en CD-skiva.
    Följande har framkommit: Liss-Eric Björkman nämner ingen Peter eller Per som född i Uranäs den 24/3 1671, inte heller någon Kerstin, som skulle kunna vara densamma som den Kerstin i Marshult, som 1684 sålde sin andel i Uranäs till sin bror Lars, men mantalsuppgifterna är desto intrssantare (inga drängar, pigor och inhysingar redovisas):Marhult iTveta 1690-1712:
1690 Lars Persson (d. 1691)+ H + son 3/4,
     Nils Olofsson + H 1/4,
1691 Änkan Kerstin ?,Nils O.+H 1/4,PerL+H 1/4
1692 Ä.Kerstin+S+D?, Nils O.+H 1/4,PerL+H 1/4
1693-96 Ä Kerstin ?, Nils O.+H 1/4,PerL+H 1/4
1697-99 Ä.Kerstin ?, PerL+H 1/4,SamuelL+H 1/4
1700 Ä Kerstin o Daniel ?, Per L+H, SamuelL+H
1701 Änkan Kerstin 1/4, Daniel Larsson 1/4,
     Per L.+ H 1/4, Samuel L. + H 1/4
1702-03 Ä.Kerstin+son ?, Per L.+H, Samuel L.+H
1704 Ä.Kerstin + son, Per L+H ?, Samuel L.+H ?
1705-06 Per L.+H ?, Samuel L.+H ?, ä.Kerstin
1707-08 Petter Marin 3/4, Samuel L.+H 1/4
1709-11 Samuel L.+H ?;annan brukare ?
1712 ff Obesläktade hälftenbrukare.  
     Här återgivna uppgifter kan läggas till grund för hypotesen, att länsmannen Lars Persson i Marhult, som i sitt gifte med Gertrud (levde 1668) hade fyra söner och lika många döttrar, omkring 1670 som änkling gifte om sig med Kerstin Persdotter från Uranäs, syster till Lars Persson och Daniel Persson, som ägde hälften var i ett av de tre skattehemmanen där och var dotter till Per Börjesson i Uvanäs (bel. 1618-66)och hans hustru Ingrid Persdotter, d. 1677,och i dett gifte hade två söner, Daniel och Petter (Marin) och en dotter. Sonen Petter Marin föddes i så fall under moderns vistelse hos släktingar i Uranäs.  
      Man kan fråga sig, hur Lars Perssons änka kunde bli ägare till halva Marhult, när hennes man 1687 fick fasta på hela hemmanet, vilket innebär, att hennes giftorättsdel uppgick till 1/3 av hemmanet. Jag har ingen bättre förklaring härtill än att hon köpte 1/6 av Per och Samuel Larssöner och deras syster Anna,som ägde 2/3 av hemmanet, och att detta köp måste ha ägt rum något av åren 1690-91 och 1693-94, från vilka inga tingsprotokoll bevarats.  
      Den här framlagda hypotesen skulle få behövligt stöd,om det av mantalslängderna för   Aspelands härad framgår, att Lars Persson i Marhult åren omkring 1670 ej hade hustru, och om det i kyrkoräkenskaperna från Tveta och Älghult  finns uppgifter om penninggåvor till kyrkan med anknytning till en hustrus död i Marhult vid denna tid och en mans från Marhult bröllop i Uranäs mer än ett  halvår senare.