NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 februari, 2009
Skrivet av: Britt Börjesson skrivet 2006-08-31, 20:06
Hej,
först, Anders: Garvaren Johan Marin har jag också undrat över. Han var verksam vid samma tid i samma stad som min anfader skomakare Oluf Marin, och dessutom gränsade ju deras yrken till varandra. Jag har antecknat ur mantalslängden om honom som inflyttad 1741 från Jönköping med sin hustru. Han tog över garvandet på nr 26 efter  Nymans änka. Han hade under en period, 1751-52, en gesäll som hette Mårten Bom som kom från Eskilstuna (kan detta ha med din Mårtenson Boman att göra?). 1753 är garvaren med hushåll flyttad till nr 107, 1758 är dotter Maria Elisabeth gammal nog att skattskrivas, år 1642 flyttar hon till (tror jag) rådman Jac Lagerbom i Varberg. År 1763 skattskrivs ännu en dotter, Ana Cathrina. Längre än så har jag inte kollat.
 
Sedan; Johan Larsson Marin i Kärret, Ölmevalla. Jag är osäker på den här gubben: i vigselregistret på nätet kallas han Skarin. En pålitlig bekant har läst hans namn till Marin. Själv har jag inte kollat (och jag läser ändå inte så bra). Han gifte sig hur som helst i Fjärås 25/6 1748, var då änkling. Hustrun, Botilla Andersdotter, var änka och kom från Bäck - troligen dock inte samma Bäck där min anfader Johan (Olufson) Marin gifte in sig sexton år senare. Det finns två gårdar med det namnet.  
 
Staffan: Är du säker på att bouppteckningen efter Johan Marin på Bäck, Torpa 12 är från 1717? Inte 1785? OM det är 1717 så har jag något roligt framför mig - om det är 1785 så har jag det bakom mig...
 
Hälsningar
Britt