NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-30
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 2006-08-28, 14:51
Per Svenssons son Marin Persson/Pettersson
 
Bogesundsborgaren Per Svensson, som borgaren och krämaren Per Svensson ofta beskrivs i kyrkböckerna var gift tre gånger. I det första äktenskapet med Maria Andersdotter (namnet endast känt från sonen Anders dödsnotis i Ås dödbok 1752) föddes dottern Helena (gift med borgaren i Falkenberg Hans Oller) och sonen Anders Persson Frimodig (ca 1705-1752) gift med Catharina Lund (f ca 1704), dotter till glasmästaren i Falkenberg Jöns Nilsson Lund.
 
Omkring 1714 Ulricehamn [Mtl 1714 (daterad 1714 20/1) anger honom som ogift, Mtl Ulricehamn 1715 (daterad 1715 24/2) gift i åhr] hade Per Svensson ingått ett nytt äktenskap med en till namnet okänd kvinna. Denna kvinna avled emellertid redan omkring 1719 [Mtl Ulricehamn 1720 (daterad 1720 18/2) Per Svensson hustrun död]. Av allt att döma föddes dock sonen Marin Persson eller Pettersson i detta äktenskap. Detta framgår t ex av Mtl 1743 från Falkenberg (daterad 1742 8/12) Nr 63 Borgaren Hans Oller, hustru, 1/2 brod (halvbror) Marin Persson, ogift, dr 1/2 br. (halvbror) Olof Persson.
 
Omkring 1721 [Mtl 1721 (odaterad) anger honom som ogift, Mtl 1722 (daterad 1722 26/2) gift i åhr] ingick så Per Svensson sitt tredje äktenskap med Grecilia Olofsdotter, i vilket bl a Olof Persson Sköfding (1723-1786), gift med (sin halvbrors hustrus syster) Helena Lund (1709-1789), Annicka Persdotter (f ca 1727), gift med reservbåtsmannen i Laholm, borgaren i Falkenberg, krämaren och glasföraren Jonas (Benjaminsson) Darell (f ca 1723), samt Maria Persdotter (1740-1819), gift med soldaten och krämaren Johannes Wetterberg (ca 1723-1783), föddes.
 
För att återgå till Marin Persson, så nämns han som dräng hos sin halvsysters man Hans Oller i Falkenbergs Mtl 1740 (daterad 1739 16/11). I Mtl 1742 (daterad 1741 16/11) står antecknat bur br. dat. 12 oct. 1741 om honom. Slutligen i Mtl 1745 (daterad 1744 5/12) Borgaren Hans Oller begifwit sig till sold: wid Rutensparres Regemente, h: afwiken uti största armod och indet säths här i staden sedan 17.., Marin Persson, ogift Dito sold: wid samma R:te.  
 
I övrigt har jag bara hittat Marin Persson/Pettersson vid två tillfällen i kyrkböckerna: Borgaren fr Falkenberg Marin Pettersson var fadder 1743 24/7 i Värö sn (Halland) då Olof Skövding och Helena Lunds son Johannes döptes. Marin Pettersson, nämnd som fadder 1770 7/3 i Ås sn (Halland) åt Anna Helena Andersdotter (dotter hantlangaren vid artilleriet i Göteborg Anders Pettersson och h h Maja Stina Lindqvist).
 
Jag har redan tidigare, men i synnerhet efter Britt Börjessons meddelande (här ovan) om en viss Peter Marins död i Landa den 28 dec 1787 död, d 1 jan 1788 begrofs enklingen afskedade soldaten Peter Marin; som wandringsman kommit till Påtorp, blifvit siuk, och har dött. Hosta och ålderdomssvaghet. 68 år och några månader börjat reflektera över om inte Marin Persson/Pettersson i själva verket inte är samma person som Peter/Petter Marin. Konkret stödjer jag mig på avsaknaden av Marin Persson/Pettersson i arkivmaterialet (jag har gått igenom stora delar av Hallands kyrkböcker för den aktuella tiden) samt den ytterligt passande åldersangivelsen för Peter Marin i Landa dödbok, som indikerar att han var född under andra halvåret 1719 (kanske avled Per Svenssons andra hustru just i barnsäng i samband med Marins födelse).
 
Även Peter/Petter Marin (om han nu inte är identisk med Marin Persson) är mycket sparsamt nämnd i det kyrkoboksmaterial jag gått igenom. Den 21/10 1749 föddes Petter i Gubbhult, Fagered sn (Halland), som son till soldaten vid Lantingshausens regemente Petter Marin och hans hustru Helena Ludvigsdotter.
 
I Källsjö sn (Halland) avlider 1767 19/3 avskedade soldaten Petter Marins hustru Helena Ludvigsdotter, 38 år.
 
I mantalslängden för Falkenberg 1766 (daterad 1765 17/10) under Nr 106 nämns följande personer:
1. glasföraren Anders Persson ogift _1._ _ _ _ _ _
g: Petter Marin _ _ _ _1._ _ _
p: Christina _ _ _ _ _1._ _
1. Borgaren Jonas Benjamin. Darell 1.1._ _ _ _ _ _  
 
Glasföraren Anders Persson är identisk med den hantlangare vid artilleriet som 1770 var gift med Maja Stina Lindqvist och hade dottern Anna Helena, som Marin Pettersson var fadder åt (se ovan).
Jonas Benjaminsson Darell var gift med Marin Persson/Petterssons halvsyster Annicka Persdotter (se ovan).  
Om min identifiering att Petter Marin d. ä. och Marin Persson/Pettersson är samma person så är det ytterst sannolikt att gossen Petter Marin är identisk med den Petter som föddes 1749 i Fagered.
 
Slutligen är det intressant att notera att det i GMR 1790 (daterad 1790 27/7 i Göteborg) för Garnisonsregementet i Göteborg, s 116, Fjärde korpralskapet finns en Petter Marin:
Nr 65 Peter Marin, 44 2/12 år, född i Halland, 19 11/12 tjänsteår, gift.
 
Det är sannolikt denne Peter Marin som får dottern Anna Maria i Uddevalla 1773 13/9 (artillerikarlen i Göteborg Peter Marin och Johanna Jeansdotter).
 
Denne Peter Marin och hans hustru Johanna är sannolikt de samma som Niclas Rosenbalck tidigare meddelat återfinns i Erikstad och som nu senast Anders Berg återigen gjort oss uppmärksamma på.  
 
Ber att få återkomma med de övriga resande med namnet Marin.