NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-30
Skrivet av: Gunilla Johansson skrivet 2006-05-19, 18:33
Thore
 
Jag sågar inte hela ditt släktarkiv, sa bara att det inte är helt tillförlitligt. Vems arkiv är det? Jag ville bara att Ni skulle rätta till uppenbara fel och tala om att alla uppgifter  inte är att lita på.
 
Jag har säker många fel även jag, men jag har dom inte ligger ute på internet. Du har gjort ett jättearbete och jag har fått mycket ny information, det tackar jag för.
 
Men att det står en sak i kyrkboken och en annan i släktarkivet, gör inte att man kan lita på någon källa och måste jag välja blir det kyrkboken, varjefall när det gäller datum.  
 
Det jag var mest frustrerad på var att det var fel dödsdatum och ort både på Maria von Yhlen med 30 år och på hennes mor Ottiliana Christina Virgin. Sedan kan jag köpa att Fredrik Marin dog av kolera och inte lungsot.  
 
Jag har just läst ett kapitel ur Doktorn berättar som avhandlar ett kapitel med den Fruktade koleran. Där har ett flertal av dåtidens läkare citerats utifrån kolerans ankomst till bl a Eskilstuna. De ansåg att koleran fick sin stora spridning p g a  osunda/dåliga/trånga bostäder som låg, lågt belägna och var utsatta för fukt, vilket gynnade spridningen.
 
I det flesta fall var det de mest utsatta arbetarna och dess familjer som fick sätta livet till i Koleraepedemierna. Det var inte så många välbeställda som fick sätta livet till. Vilket ofta berodde på att de bodde bättre och hade tillgång till friskt vatten på ett annat sätt. Kolera sprids utan direktkontakt mellan frisk och sjuk och oftast är det infekterat vatten som är boven. Kolera uppträder fortfarande i områden som drabbats av naturkatastrofer som följd av att vattenförsörjningen slagits ut.
 
Kanske dog Fredrik Marin av Kolera eller kanske av lungsot, det lär vi aldrig få full klarhet i.
 
Thore, vill bara klargöra att du gjort ett fantastiskt arbete med vår släkt, men kanske lite naivt godtagit släktberättelser istället för att kontrollera uppgifterna. Det är synd att dessa fel, kanske godtas av andra släktforskare.
 
Jag anser att det är viktigt att kontrollera uppgifterna och speciellt om de ligger ute till allmän beskådan. Det gör att jag kommer fortsätta att kontrollera uppgifter jag får från internet, mot kyrkböckerna.
 
Jag har själv ett exempel där min farfars farfar har skrivit in i släktbibeln att han är född 8 april, men från, födsel-/vigda-/död-/husförhörsböckerna står han född den 8 mars. Varför har han skrivit fel uppgift, lär vi aldrig få veta.  
 
Thore fortsätt med din släktforskning, den har som sagt var, gett mig nya uppgifter, men jag försöker kontrollera så många uppgifter jag får. Det är inte kritik utan bara ett sätt att påtala att ingen människa är ofelbar. Alla har vi fel och brister.
 
Doktorn berättar är skriven och sammanställd av Marie-Louise Nanryd. Som kuriosa kan jag berätta att en av våra släktingar, fast en Virgin (Axel Gustaf) arbetade som stadsläkare i Strängnäs, där han tillträdde någon gång efter 1845 men lämnade sin tjänst redan i Maj 1849, för en tjänst som stadsläkare i Ulricehamn.
 
 
Mvh
 
Gunilla