NULL Skriv ut sidan - Malmgren

Anbytarforum

Titel: Malmgren
Skrivet av: Margaretha Edenholm skrivet 2009-11-07, 21:15
Hej Hans Löbel!
Jag är själv Malmgrenättling och har från och till forskat i släkten sedan slutet av 1960-talet. Nu har jag haft ett långt uppehåll på grund av sjukdom(cancer)men ska börja ta tag i familjen igen. Själv härstammar jag från Nils Hansson Malmgrens barnbarn uslingen Hans Hansson genom sonen Hans Nilsson Malmgren, ryttare i Lerbo, boende i Koppstugan. Nils Hansson Malmgren var dragon och kommer från gården Timmermon(låg strax söder om Eriksberg)i St. Malm. Han kan vara son till den Hans som anges i mantalslängderna där från 1678(med ett undantag 1685 då det står Jöns istället)och framåt. Ang. hans hustru Anna Mårtensdotter(namnet Mårten är inte vanligt i St.Malm) finns en hel del(fadderskapsförbindelser åt båda hållen) som tyder på att hon kan vara syster till en Maria Mårtensdotter, gift med Erik Olofsson och boendes i Fårnäs(dessa är också anor till mig men på en annan linje). Namnet Malmgren är ett soldatnamn och inte ovanligt senare under 1700-talet i St.Malm. Jag har (förutom sonen i Lerbo ryttaren Hans Nilsson Malmgren) inte kunnat påvisa någon släktskap mellan Nils Hansson Malmgren och dessa senare soldater vid namn Malmgren. Men man skall aldrig säga aldrig. Namnet Malmgren levde kvar i släkten åtminstone hos Hans Nilssons barn. Hans äldste levande son Gustaf har jag hittat i längder i Sköldinge då han tjänstgjorde som dräng där, benämnd drängen Gustaf Malmgren, och den äldsta dottern Anna har jag sett noterad som hustru Anna Brita(!) Malmgren. Hon gifte sig förresten med den i Danmark födde soldaten Joakim Engelton, bodde med honom i Koppstugan och födde ett par barn där men flyttade senare till Vadsbro. Så småningom kanske jag får ihop alla Malmgrentåtar men f.n. spretar det. Detta är några malmgrenuppgifter jag kan komma med, fler finns men är inte sammanställda och en del är bara hypoteser vilka ännu ej verifierats. Med vänlig hälsning
Margaretha E.