NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juni, 2009
Skrivet av: Marianne Ling skrivet 2009-06-30, 14:12
Jag läste gamla inlägg om släkten Malmberg i Småland. Fann min farfars morfars far Blädinge Johan Malmberg.Sandraalbertus svarade att hon visste en del om hans släkt. om du ser detta är jag mycket intresserad, men annars kanske någon annan vet.  
Som barn har jag ofta hört att jag var släkt med Pehr Henrik Ling gymnastikens fader, men när jag frågade om detta så visade det sig att det inte var säkert. Blädinge Johan Malmberg och Sara Helena Wieselqvist var föräldrar till Samuel Fredrik Malmberg f. 1807 och Gustava Malmberg f.1804. Samuels dotter Eva Malmberg och Gustavas son med Johan Peter Ling, -Karl Fritjof Ling, var alltså kusiner. Men de gifte sig med varandra. I min gamla familjebibel står det att min farfar Johan Fredrik Ling var son till dem - men enligt kyrkböckerna var han oäkta son till Eva Malmberg. Fick sen veat att han kanske ändå var son till Karl Fritjof eftersom kusiner inte fick gifta sig! Är det någon som vet mer om dessa Malmbergs och kanske också om faderskapet till Johan Fredrik Ling? Skulle vara mycket tacksam. Vänliga hälsningar Marianne Ling