NULL Skriv ut sidan - Mallet / Malett

Anbytarforum

Titel: Mallet / Malett
Skrivet av: Elisabeth Nyhammer-Gustavsson skrivet 2000-08-10, 23:01
Tack Jonas för svaret. Det är släktnamnet Mallet som intresserar mig. 1728 ska Fredrik Mallet, professor i Uppsala, vara född i Gamla stan i Stockholm. Åtminstone tror jag det är Gamla stan. I boken Fredrik Mallet och Daniel Melanderhjelm, tvår Uppsalaastronomer står det, Fredrik Mallet föddes i Stockholm den 10 mars 1728 (g.st.) och var son till tobaksfabrikören Frans Mallet och dennes maka Catharina Hök. Gamla stan hörde till Sankt Nikolai församling enligt ett svar som jag fått under ämnet Stockholm, Vilken församling ovan. Jag söker Frans Mallets föräldrar men är egentligen intresserad av alla med namnet Mallet från ca 1685 till 1740. Jag försöker få fram ett samband mellan denna släkt och en Maria Mallet som var gift med en präst vid namn Johan Dahl i Fröjered, Skaraborgs f d län. Hon dog 1727 och kan vara syster med Frans Mallet. Tyvärr vet jag inte hennes föräldrars namn. Johan Dahl studerade till präst i Uppsala. Tobaksfabrikörens spinneri låg vid nuvarande Malmskillnadsgatan 48 B och C. Jag har letat i Jakobs och Johannes församlingar, både i husförhörslängd, vigselbok och dödregister. De hade nog bara spinneriet där och bodde i Gamla stan.