NULL Skriv ut sidan - Löfling

Anbytarforum

Titel: Löfling
Skrivet av: Anders Larsson skrivet 2006-05-23, 18:58
Hej Per och Jörgen!
 
Nej, jag har inte hittat någon åldersuppgift på Erik Löfling.
 
Beträffande vigseln har jag sökt i Valbo och även i Gävle utan att finna något. Jag tror att Barbro Strandman var bosatt i Härnösand eller åtminstone i närheten, eftersom hon är dopvittne åt sin bror Jakobs dotter Margareta som föddes i Härnösand så sent som 1727-06-29. Hon kallas då jungfru, vilket gör att hon måste ha gift sig 1727 eller 1728. Det troligaste är väl att hon bodde hos sin mor, änkan Margareta Hellberg, men hon kan ju också ha bott hos någon släkting. Tyvärr vet jag inte heller var modern bodde.
 
Att Erik Löfling och Barbro Strandman döper sin äldsta dotter till Margareta stämmer väl bra med att mormodern heter Margareta Hellberg? Om Märta uppfattas som samma namn som Margareta så är det kanske inte så konstigt att de inte döper någon yngre dotter till Märta?
 
Vid dopet av Margareta Löflings och Olof Samuel Engströms dotter Barbro Katarina i Västland 1762 finns bland vittnena en (?)-byggmästare Abraham Löfling. Denne Abraham vet jag inte vad han har för anknytning till familjen. Kan det vara en farbror eller kusin till Margareta? Har Per Persson och Märta Olofsdotter i Lövberg möjligen någon son Abraham?
 
Jörgens fynd måste bara vara rätt Erik Löfling. Det passar ju dessutom bra ihop med Pers tidigare fynd.