NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-25
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2006-05-23, 13:20
Genom Uppsala mötes beslut den 5 mars 1593 blev den ”Augsburska bekännelsen” antagan. Efter beslutet uppmanade ordföranden alla som ville uppträda till ”Liurgiens försvar” att göra det. ”Ingen enda rörde på sig, alla sutto tysta. Då vände sig ordföranden förebrående till biskoparne och sporde, »huru de då kunnat antaga denna lära?» De tre närvarande biskoparne, som varit liturgiens vänner, biskop Petrus i Linköping, Bellinus i Yesterås och Erik i Åbo, sökte, hvar på sitt sätt, förklara sitt antagande af liturgien, afsäga sig den och bedja om förlåtelse. Efter biskoparne kommo stadspresterne, skollärarne, konung Johans hofpredikanter och; till sist stiftens presterskap, och alla återkallade sitt godkännande af Liturgien. Dervid tilldrog sig, att när en norrlandsprest framkallades och af ordföranden tillspordes om sin mening rörande liturgien, svaradedenne med sin landskapsbrytning: »Jag gjäfver!* Mäster Nils sporde ännu en gång, hvad han menade med liturgien, men presten upprepade endast sitt:»Jag gjäfver». Då frågade mästet Nils: »Hvem gifver du henne?» - »Jag gjäfver henne fanen!» - blef prestens svar. Men mäster Nils sade: »Skall du så bortgifva din matmoder, som dig i många år rundeligen födt och uppehållit hafver?» Presten hade nemligen genom sin tillgifvenhet för liturgien fått ett af de bättre gällen. Nu flyttades han till ett mindre. Källa: Berättelser ur den Sevnska historien del 3.
 
Olaus Simonis Helsingius blev kyrkoherde i Horn just 1593. Horn lär enligt en teolog som jag talat på den tiden (1500-talets slut) varit att attraktivt gäld. Enligt texten på gravstenen hade Olaus S. hade han .. i åtskillige scholar stvderat och mest in collegio Stockholmensi ano 587 ähr han wigd til prest. Kan det ha varit så att Olaus Simonis Clarevallensis var på gränsen till katolik men efter omvändelse av hertig Carl förlänats med ett hyfsat gäld i Östergötland.
 
Jag frågar mig också var Olaus Simonis blev prästvigd. Det borde vara känt.