NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-08-15
Skrivet av: Sonja Färeby skrivet 2006-08-05, 16:22
Hej Göran!
 
Jag antar att du redan kontrollerat uppgifterna i Sveriges släktregister - Färila socken. Uppgifterna om släkten Luth i Yg är ju ganska knapphändiga mellan 1550 och 1600. Vad man kan se är det en ganska rik släkt som hade råd att låta sönerna studera. Men samtidigt får man inga uppgifter om dem som ger sig ut i världen eftersom det bara är den son som övertar jordbruket som är upptagen i jordeböckerna.  
 
Den äldste Jonas Luthsson Jon i Yg nämns i 1550 års jdbk, KA, som bonde i Ygs by Ljusdal (Färila).
 
Han har en son Simon Jonsson Luth som övertar gården. Han är född omkr 1525. Han nämns som bonde i Yg 1573-1585. I 1585 års boskapsräkning har han 28 kor. Det vanliga är att bönderna i socknen har 5 till 7 kor.
 
Simon Jonsson Luth är väl troligen far till Olaus Simonis Clarevallensis.
 
Jag misstänker att Uppsalaprofessorn Olof Luth är bror till Simon Luth och alltså farbror till din ana. Där skulle det faktiskt kunna finnas en koppling till Vasasläkten hur långsökt det än låter. Olaus Luth var svåger med Laurentius Petri Gothus och svärson till den gamle ärkebiskopen. Olof Luths hustru skulle vara släkt med Vasasläkten genom sin mormor om jag inte minns fel. Men det var länge sedan jag läste om detta.
 
Som du kanske anar av mitt efternamn kommer min mans släkt från Färila. Det finns också en del anknytningar till Jon i Yg men det gäller släktgrenar som blev kvar i Färila och Ljusdal.
 
Mvh
 
Sonja Färeby