NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 september, 2011
Skrivet av: Rigmor Parsmo skrivet 2006-04-23, 22:57
Har sökt mina lundinska anor en tid och hittade inläggen på denna sidan. När jag letar på Lundin verkar resultatet så spretigt, Skåne, Västergötland. Stockholm osv. I botten på min Lundinsläkt hittar jag min mfff Per Eriksson f. 1804 i Ramsele och han tar av någon anledning namnet Lundin. Hans far hette Erik Pålsson f 1770 i Lungsjö, Ramsele sn (Y) och hans mor Sara Månsdotter f. 1765. Jag kan inte se samband med t.ex. garvare Lundin förutom en sak. När jag var barn besökte jag min mammas kusin som hette Lundin på Frösön i Jämtland. Han hade ett släktträd på väggen som han eller hans far Nils Hyginus Lundin hade forskat fram. Och en sak kommer jag ihåg från detta tillfälle på 50-60-talet och det var att namnet Svinhufvud förekom i trädet och då måste det finnas en förbindelse mellan Västernorrlandslundinarna och garvaren Eric Lundin. Det verkar som om fler av bröderna från Ramsele tog sig namnet Lundin ungefär samtidigt. Min mfff Per Eriksson Lundin tog sig namnet när han studerade till klockare. Hans son Per Erik Lundin f 136 i Långsele blev klockare och folkskollärare på Norderön i Jämtland och han hade många barn som hade många barn spridda i Sverige och i USA.
Är det någon Lundin-ättling som vet ett samband? En till sak på släktträdet var att de hade hittat en gemensam ana med Runeberg i Finland, men den var nog på morfars farmor sida, inte på Lundinsidan.
Hälsningar Rigmor