NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2010
Skrivet av: Kurt Hultgren skrivet 2008-04-02, 22:32
Grosshandlare Lundgren
Jag skrev en fråga i oktober 2006 (ovan) om en grosshandlare Lundgren på okänd ort. Jag vill nu berätta att jag sent omsider har lyckats spåra denna person. Det visade sig att hans förnamn inte var Anders utan Petter. Hans efternamn var Lundgren Andersson (i den ordningen), så troligen hette väl hans far Anders Lundgren. Jag upptäckte nämligen att grosshandlaren Lundgren även var tobaksfabrikör. Då kunde jag söka vidare. Petter Lundgren Andersson föddes 1769, och han var tidigare grosshandlare och borgare i Göteborg. Det var i Erik Angelins bok Hantverkare och fabriker inom svensk tobakshantering, tryckt 1950, som det framgick att han överagit en tobaksfabrikation i Stockholm omkring 1803. Hans hustru var den som jag kände till, så det råder ingen tvekan om att det är rätt person. Han dog mycket riktigt 1824. Fabriken överläts strax därefter av änkan till en medarbetare, bokhållaren Ljunglöf. Denne blev senare känd för sin snusfabrikation. Änkan Wendela Höök gifte om sig 1827.
 
Att jag inte hittat honom i Stockholm berodde på att förnamnet var fel. När jag väl kände till Petter Lundgren Anderssons rätta förnamn gick det att söka hans bouppteckning, som upprättats i Stockholm.  
 
Jag vill berätta om detta resultat av mitt sökande, så att inte min fråga står kvar utan kommentar.
Kurt Hultgren