NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2010
Skrivet av: Kurt Hultgren skrivet 2006-10-05, 16:16
Grosshandlare Anders Lundgren bodde på för mig okänd ort, och dog omkring 1825. Han bör alltså ha varit född sådär omkring 1775. Det enda jag vet är att han var gift med grosshandlardottern Wendela Höök som föddes i Stockholm 1785, dotter till grosshandlaren Carl Fredrik Höök i Stockholm och hans hustru Sara Mo?ll. Allt tyder på att Wendela Höök och Anders Lundgren bör ha gift sig omkring 1803-1805, också på för mig okänd ort. Jag känner till Wendela Hööks andra äktenskap, sedan hon blivit änka efter Anders Lundgren. Hon gifte om sig 1827 med kammarskrivaren Christer Wilhelm von Köhler, född 1795 i Sibbo i Nyland. Men var Anders Lundgren och Wendela bodde har jag inte lyckats finna. Jag har ävem på några orter sökt Anders Lundgrens bouppteckning utan framgång. Det var ju inte ovanligt att köpmän i stapelstäder omkring Stockholm gifte sig med köpmannadöttrar från Stockholm. Det var ett mönster. Men har någon råkat stöta på en grosshandlare Ander Lundgren någonstans under perioden 1800-1825?