NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 augusti, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 augusti, 2008
Skrivet av: Margareta Nilars skrivet 2008-02-05, 14:30
Har i min hand en bok tryckt 1647. Det är Nicolai Hunnis skrift Epitome Credendorum eller Then Christlige Lärones Korta Etrakt
tryckt i Nyköping av Amund Nilson. På de första otryckta sidorna finns en handskriven text av Nils Lund. Jag har inte kunnat vare sig honom eller alla personerna som han nämner i texten. Kanske inte Sverige, har en känsla av Finland. Men det är som sagt bara en känsla. Jag har skrivit av texten som den stod och en del namn har varit svårtolkade.
Kan någon hjälpa till? Tack på förhand!
Här kommer en avskrift av texten:
 
Anno 1660 d 19 November: är jag Nils Lündh född, af Ehrlige och Hedelige  
föräldrar, min fader hete Matthias Nilson och min Moder Anna Caspersdotter
 
1669 in April hvar jag kommit üti Nÿköping Trivials Schola ünder
dåwarande Collega h. Peder Hoomelÿ information och lärdomb och Continüerade så länge att jag icke allenast igenomgick alle Clasis üthan och fått
in Clasa Reitoris 4 åhr öfwerest eller som kallas Notariüs.
 
Ano: 1678 d 19 Jünÿ medelst gode Promotores befordrad till handling
skrifware wid Rådstügün.
 
1690 d  Novemb: igenom befordran blifwit Stads Notariüs.
 
Ano: 1716. Är Sahl. Farkier blefwen död som Güd wisserligen
siälen i then ewige gledien frögdas, war 56 åhr gammal har lefwat tillsammans med sin hüstrün 27 åhr
 
A: 1669 d 8 Decembrii är min k. hüstru född och d 11 Dito Christnades
hennes faddrar hafer warit Peder Carlsson, Lars Swensson
hökare och Daniel Jöransson Plåtslagare; qwinfolksfaddrar Erik
Erikssons hüstrü, Olaff Rüüts hüstrü.
 
1689 d 3 Decemb: stod min och min hüstrüs hedersdag.
 
1690 d 2 Janüarii flötto min hüstrü ifrån sine k. förälldrar.
D 12 Janüarii begingo wi först tillsammans Herrans högwärdige
Nattward.
 
Ano. 1691 d 4 Novemb: blef min sahl. Svärfader död, emillan 5 och 6
om qwällen d 24 Dito begroofs han, hade till text af d 71 Psalmi
Davids 9: och 18 verserne. War 77 åhr 2 m.d. 9 dagar gammal.
 
1696 d 25 Febrüarii blef min sahl. Swärmoder död emellan 1 och 2 om
Natten och begrofs d  Martii, war Gammal  åhr  månader och  dagar
Texten war ……….
 
Ano: 1690 d 24 Novemb: är min dotter Anna Maria född, om affton Klåckan
Emillan 5 och 6 och d 29 Christnades, Dhes faddrar war hennes Morfader
M. Casper Mech ----emse-dare Och faderfader Matthis Nilsson
Qwinfolksfaddrar B Stamms Moor Madame Süssanna Emerich och -. Mårten Swenssons Moor Madam Magaretha Swering, hennes faddergåfwor äro 2 Dücater 1 Silfv.skeed och een waker koppar--- kittel. Gud ware med henne till krop och
Siäl och gifwe henne lycka och Wälsignelse.
 
Ano: 1693 d     Jülÿ är min dotter Beata födder efter Middagen Klåckan
Emillan 3 och 4. Christnades d 25 Jülÿ Hwars faddrar woro Rådmännerna
Henning Petters och Oloff Hÿssing, qwinfolksfaddrar Moormoder H: Anna
Mechin och Jüngfrüü Beata Stamm hennes faddersgåfwer äro 3 st.Silfwer-
skedar och 1 liten Silfwertümlare förgÿlter. Güd ware med henne
och beware henne ifrån allt ont sampt gifwe henne lÿcka och Wälsignelse
 
Ano: 1696 d    April är min dotter Brita Catharina födder emillan 6 och 7 om Afftonen, och Christnades d 28 April, hennes faddrar äro hennes
mödrabröder Casper Mech och M: Balzar Mech. Qwinfolksfaddrar är hennes fastrar H: Brita Matsdotter, och H: Maria Stöök (Stüük?) --: Michel Mechs hüstru. Hennes faddergåfwa är 3 st. Silfwerskedar och een Swensk Decadon. Güd som henne skapat hafwer uppehålle regere beware och försware henne i alla sina lifsdagar!
 
Ano: 1698 Om Natte, emillan d 25 och 26 Jüni Klåckan ett, är min Son Niclas födder och Christnades dhen 28 Jünÿ Hans faddrar äro M Borgmestaren Jockim Besch och Slåtzföngden (slottsfogden?) – Johan Willem och ----- David Becke
Qwinfolkfaddrar är Secret. Bergmans sÿster madam Brita Chatarina Westerling, h B: Stamms dotter Jüngfrü Hedewig Susanna Stamm
 
Ano: 1701 d 12 Janüarii om Natten Emillan Lördagen och Söndagen Klåckan 1 föddes min lilla dotter Ewa Lündh, och Christnades D 15 Janüarii, hennes faddrar äro M: Michel Mech och M: Anders Giöös och qwinfolksfaddrar Casper Mechs hüstrü Anna Haase och M. Baltzar Mechs hüstrü Elisabeth Haase
Güd Alsmektig som henne till Wärlden uthan lÿte låtit föda beware, üppehålle och regere henne: sitt lefwerne, och gifwe henne lÿcka och wählsignelse. hennes faddergåfwa är 2 ----ioner fem Specie Rd och een
silfversked.
 
Ano: 1703 d 29 Aügüsti Klåckan 5 om Mårgonen föddes min lilla son Casper Lündh och Christnades dhen 2 Septemb. Hans faddrar äro Rådman Konrad -erpe
M: Staphan Casihie och qwinfolkfaddrar äro Madam Hÿ-ma och Jüngfrü Anna Stina Willemoth. Güd Alsmecktig som honom hit til Wärlden låtit födas, han gifwe till dhes üptücktan och lefwernes tilltagande i all Güdachtigheet --- --- lÿcka och Wählsignelse, hans faddergåfwa är af -. –erpe een Decadon.
M. Casche 6 Caroliner. Madam Maria Hÿsing 1 Silfwersked om 4 lod.