NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 augusti, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 augusti, 2008
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2002-10-15, 23:26
Jag har fått mig tillsänt en antavla, där bl.a. följande personer förekommer:
 
Anders Olofsson Bonde, född 1622, död 1694 i Stockholm. Handelsman i Stockholm, Gift 1671 med  
Katarina Eriksdtr Lund, död 1676 i Stockholm
 
De har dottern Katarina Andersdtr Bonde, född 1676 2/1 i Stockholm, död 1751 10/3 i Riddarholmens fs (Sth), Gift 1:o 1693 29/9 med Hans Berg, född 1648, död 1711 25/6 (begravd 1711 27/7 i Katarina fs), logarvareålderman i Stockholm, Gift 1712 30/11 i Riddarholmens fs (Sth) med Johan Possieth, född 1667 31/12 i Säbende gård, Karlskyrka fs (Up), död 1728 27/7 i Riddarholmens fs (Sth). Kyrkoherde i Riddarholmens och Bromma fsr, riksdagsman.
           
Jag har i min egen antavla följande ana: Jöns Eriksson Lund, död 1695 (begravd 31/3) i Säby, Hallingebergs sn, bruksskrivare, sedan bruksbokhållare vid Ankarsrums Bruk, Hallingebergs sn. - Gift 1671 ½ i Hallingebergs sn (Smål.) med Maria Elisabeth Hecht, död 1721 15/10 i Hulthorva, Hallingebergs sn.
 
Kan Katarina Eriksdtr Lund och Jöns Eriksson Lund möjligen vara släkt? Det finns faktiskt vissa intressanta gemensamma nämnare:
 
1. Bådas fäder heter Erik (Lund??), de (Katarina och Jöns, alltså) förefaller vara ungefär jämnåriga; de gifter sig samma år: 1671, och båda får barn på 1670-talet. (En dotter till Jöns heter f.ö. Catharina eller Karin!)
 
2. Katarina är gift med Anders Olofsson Bonde, handelsman i Stockholm. Jöns är gift med Maria Elisabeth Hecht, Hennes faster Eva Elisabeth Hecht är gift med Hans Wessel, köpman i Stockholm. (även deras barn, Maria Elisabeths kusiner bor i Stockholm)
 
3. Katarinas dotter är gift med Johan Possieth, kyrkoherde i Riddarholmen och Bromma. Maria Elisabeth Hechts farfar (och Eva Elisabeths far) Hieronimus Hecht (har f.ö. egen diskussion) var kaplan i Tyska kyrkan.
 
4. Johan Possieths far (med samma namn) var bokhållare på Ortala bruk. Jöns Lund själv var ju också bruksbokhållare, men på Ankarsrums bruk. Visserligen gifte sig inte Johan Possieth med Katarina Bonde förrän 1712, långt efter Jöns Lunds död, men den svenska bruksvärlden var ju inte så stor på den tiden. Bruksfolket var ganska rörligt, och flyttade i hög grad omkring mellan de olika bruken, även om det geografiska avståndet kunde tyckas långt. Bruksfamiljerna på de olika bruken hade f.ö. ofta bättre kontakt med varandra än med familjerna på den omgivande landsbygden i närheten. Och - de båda bruksbokhållarna torde ha varit samtida. De skulle kunna ha känt varandra.
   
Det finns således beröringspunkter både beträffande geografisk som social miljö: Stockholm, borgerskap, prästerskap och bruksfolk.
 
Sammantaget tycker jag att det finns indicier (i och för sig inte så starka, men ändå...) för att Katarina och Jöns är släkt, kanske t.o.m. syskon. Men några bevis för saken finns ju ännu så länge inte. Vi har ingen som helst kunskap om vare sig var Katarina och Jöns är födda, eller om föräldrarnas namn (mer än att bådas fäder borde heta Erik Lund. Går de/han att identifiera?).
   
Men en bror till Jöns är i varje fall belagd. Han dör i Hallingebergs socken [Hallingeberg CI:1]: 1698 22 maj begrovs Jöns Lunds brod. Johan.
 
Barnens namn kan ju ibland vara en ledtråd. Jöns och Maria Elisabeth har två söner Isaac (den förste dog späd), vilket tyder på att namnet var viktigt. Varför? Varken farfar eller morfar hette så (Hade Katarina någon son Isaac?). Vidare två döttrar Eva Elisabeth (tydligen uppkallade efter sin morfars syster) och den nämnda Catharina (eller Karin).  
 
Finns det någon som har ytterligar upplysningar om Katarina? Var hon var född, var hon gifte sig (Stockholm??), föräldrar, syskon, ytterligare barn? etc. etc. Alla upplysningar om släktkretsen och dess medlemmar (även möjliga d:o, eller om andra personer med namnet Lund(h)), mottas med största tacksamhet och intresse.