NULL Skriv ut sidan - Lohe

Anbytarforum

Titel: Lohe
Skrivet av: Christina Norén-Svensson skrivet 2005-03-06, 11:36
Hej Stefan! När det gäller ätten Lohe-Burensköld, som i årsboken 2000 är nämnd i fotnot 117 så verkar dessa inte vara biologiskt släkt med släkten Lohe. I Elgenstierna (ätten Burensköld, nr.614, Tab.4) står om Fale Henrik Lohe- Burensköld: ”Han fick 1763 i testamente efter den rike kammarherren Conrad Lohe, nr.1389, all hans kvarlåtenskap, med förordnande, att, jämte sitt eget släktnamn, även upptaga namnet Lohe.”
 
Om kammarherren Conrad* Anton Lohe framgår (ätten Lohe, Tab.2) att han efterlevde alla sina 5 barn. När han avled 1763 och slöt sin ätt hade han testamenterat sin förmögenhet och sitt namn till kammarherren Henrik Burensköld.  
 
Du har säkert rätt i att ättlingar efter döttrar kan finnas. Av den adlade Johan Lohes döttrar har jag 5 st. noterade. De gifte sig Frölich (nr.1280), Leijel (nr.1531), Bunge (nr.214), Wittmack samt Bunge resp. Nordenflycht (nr 1815).  
I nästa generation finns bl.a. släktnamnen Adlerstedt (nr.1223) och Wulfvenstierna (nr.1007).
 
Jag har kommit in i släkten Lohe via dottern Hedvig Lucia, gift Leijel. En av hennes systrar är den ovan, i årsboken 1989, nämnda Petronella (1696-1719), som gifte sig med handelsmannen Claes Wittmack, Sthlm i dennes andra gifte. De hade sonen Claus Johan.
 
Jag har uppfattat att det också finns ”ofrälse” grenar av släkten Lohe. Elgenstierna nämner att Johan Lohe, som adlades 1703, kom till Sverige och Sthlm 1658. Han bodde några år hos sin kusin Henrik Lohe, handelsman i Sthlm. Det torde vara denne Henrik Lohes barn som skänkte altaruppsatsen i Fors kyrka, Eskilstuna.
 
Örnberg (XI:334) talar om en Henrik Lohe, farbror till den adlade Johan, som 1733 i  Sthlm var gift med Jacobina von der Plaes (1610-ca 1650) i hans första gifte. Omgift 1655 med Maria Cabelian, änka efter en köpman Cobrisser i Amsterdam. Henrik var handelsman i Sthlm och dog 1667.  
 
Troligen är det samma person (Henrik Lohe) som Örnberg och Elgenstierna talar om. Jag tror nu inte han var farbror utan kusin till den adlade Johan Lohe. Johans far hette nämligen Henrik Lohe och avled 1653 i Jewer i Westfalen, Tyskland. (enl.Elgenstierna, Tab.1). Kanske finns någon som forskat och bättre än jag känner till släktförhållandena betr. de olika  släktgrenarna Lohe.
 
Lohe-skatten kittlar fantasin och gör en nyfiken - jag håller med om det. Vad känner Du till om Lohe-skatten, föutom att det är en ofantlig mängd mynt präglade mellan åren 1619-1741, som hittades av några byggnadsarbetare i Stockholm 1937. Vad vet man om namnet Lohe i detta sammanhang?