NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 februari, 2010
Skrivet av: Runo Palmgren skrivet 2010-01-05, 14:58
I och med att Sven Ljungqvist finns noterad på Harsta, Tystberga i Generalmönsterrulla som hitflyttad / avancerad (hitadvangerad) 1686 och i mantalslängder ett antal år (1691 - 1694) med sista kända notering i Generalmönsterrulla för 1696 kan man inte förutsätta var familjen varit bosatt under ett antal år därefter. Det är ett glapp fram till 1702, då dottern Elisabeth föds på Helleby i Hölö socken. Första mantalslängden i Hölö där Sven Ljungqvist är noterad är 1705 på Helleby med hustru och 1 son. Sonen är då 15 år eller äldre (som jag uppfattad reglerna för mantalsskrivning)  och bör avse Benjamin som enl. dödboken i Eksjö 7 Jan 1742, CI:3A, 1695 - 1750, pag 483 är död vid 57 års ålder. Han är enl. denna uppgift född 1685. Dottern Cajsa är född 1691 i Tystberga och någon dotter finns inte upptagen i 1705-års mantalslängd och inte heller Sven d.y. som enl. beräkning skall ha varit född 1696 då han enl. Dödboken i Marbäck C:3 , år 1750 pag 142 är död vid 54 års ålder.
 
 Det finns inte mantalslängder årligen för Hölö och det är flera år mellan längderna. Nästa mantalslängd 1717 är makarna ensamma utan hemmavarande vuxna barn.
 
Jag har förgäves sökt födelsenotiser för såväl Benjamin som Sven i ett antal socknar i Sörmland där Sven Ljungqvist haft egendomar.  Om födelseåret för Benjamin är 1685 är det knappast troligt att Sigrid Kalm är mor. Däremot skulle Sven Ljungqvist kunna ha varit gift tidigare och med uppgiften att en Sven Ljungqvist varit inskriven vid Smålands Nation, Uppsala Universitet även vara troligt att Ljungqvist kommer någonstans från trakten av Jönköping. Jag antar att Ienecopia - Smolandus, cum testim. Rect. Ienecop innebär ett samband men fulla innebörden kan jag inte tolka.  
Vad betyder : “cum testim” resp “Rect. Ienecop” ?
 
Hypotesen om ursprung skulle även förklara varför Benjamin etablerar sig i Småland. Sven d.y. skulle kunna följa  brodern men kan ändå vara född i Sörmland. Men var?
 
Spåret till Karlskrona, med änkan Ljungqvist och tre söner, kan jag inte just nu se att det har något samband med nu kända uppgifter.